BAZIKE MBI ZHVILLIMET NE TERRITOR
Një
vizion pa një plan është vetëm një ëndër. Një plan pa vizion është vetëm një
punë angari. Por një vizion me një plan mund të ndryshojë botën.- proverb
amerikan
Planifikimi
dhe planifikuesi asnjëherë nuk janë respektuar, vecanërisht, në Shqipëri. Kjo
sepse ajo kaloi një perriudhë të gajtë të planifikimit të centralizuar, deri në
detajë, dhe shumë rigjit. Kjo solli një periudhë të re 25 vjecare të
paplanifikimit total e cila për vendet e rajonit prodhoi:
-45 % e
popullsisë së Tiranës jeton në njësi ilegale të banimit në zonat periferike të
qytetit;
-146 mijë
ndërtime ilegale të ndërtuara në Beograd apo
-27 qëndra të
banuara ilegale në Shkup (UNECE, 2008).
E thënë
drejtpërdrejt, shkurt dhe që në fillim, planifikimi është një profesion fisnik
por i nënvlerësuar. Planifikimi ndodh në shumë nivele, nga vendimet e
përditshme të individëve ose familjeve, te vendimet komplekse bërë nga bisnesi
ose qeverisja. Ai i referohet procesit të vendimarrjes, se, cfarë të bëhet dhe
si të bëhet, prandaj është shumë i rëndësishëm dhe gjerësisht i nevojshëm.
Planifikuesit
janë profesionistë që lehtësojnë vendimmarrjen. Ata nuk marrin vendime vet,
por mbështesin vendimarrësit (menaxherët, zyrtarët, qytetarët), duke
koordinuar informimin me veprime. Roli i tyre është të krijojnë një proces
logjik dhe sistematik të vendimmarrjes i cili të rezultoj në veprime të mira.
Sipas
Profesorit të Universitetit të Hauardit, Daniel Gilbert (2006), aftësia më
e madhe dhe më unike e species njerëzore është të imagjinojë dhe parashikojë
objekte dhe episode që nuk ekzistojnë aktualisht, ky është, plani për
të ardhmen. Kjo është forca jonë individuale e kolektive dhe planifikuesit
nuk janë gjë tjetër vecse, trainerët.
Ndërsa Gaston
Bardet do të thoshte se urbanistët janë konstruktorët e së
ardhmes. Nëse diskutimet politike nuk prodhojnë gjë tjetër veçse
shkatërrim, nga aktet e urbanistëve krijohen vatra ku zhvillohet njeriu dhe
komuniteti. Planifikimi dhe projektimi i qyteteve nuk është thjeshtë shkencë
apo art, por një ripërtëritje e mendimeve që përbëjnë civilizimin tonë.
Shumica e
njerëzve preferojnë të injorojnë problemet derisa ato bëhen të pashmangshme.
Planifikuesit janë meraklinj profesionis, të cilët
kërkojnë të gjejnë probleme potenciale që ti lehtësojnë apo zgjidhin ato.
Shumica e njerëzve i shohin problemet nga një prespektivë e vetme.
Planifikuesit janë përgjegjës për konsiderimin nga perspektiva të
shumfishta; ata shqetësohen për “cfarë është mirë për secilin, por,
sëbashku?”.
Shumica e
njerëzve preferojnë probleme, dhe zgjidhje të thjeshta për to. Planifikuesit
mësojnë të vlerësojnë kompleksitetin, dhe kërkojnë për kuptime
të thella dhe kauza themelore. Shumica e njerëzve e
konsiderojnë kompromisin si një shenjë dobësie dhe dështimi. Planifikuesit
janë pasionant për kompromisin sepse ai (kompromisi) zgjidh
konflikte dhe shpesh drejton në zgjidhje të mira. Shumica e njerëzve preferon
ti zgjidhë cështjet njëra pas tjetrës. Planifikuesit aplikojnë analiza
të integruara, kështu që vendimet individuale dhe në terma afatshkurtër
janë konsistente me synimet e shumëfishta dhe afatgjata.
Edhe pse të
bazuar në të zakonshmen, planifikuesit ushqejnë aspiratat më të thella të
komunitetit, të tilla si dashuria, shpresa dhe e bukura. Ata përkthejnë synime
teorike në veprime specifike. Planifikimi është një art po aq sa është shkencë
dhe kërkon gjykim, ndjeshmëri dhe krijimtari.
Roli i tyre,
si lehtësuesit e paanshëm, shpesh është keq interpretuar
si burokratë të pashpirt. Palët e interesuara shpesh i mbajnë
planifikuesit si personalisht përgjegjës kur nuk kënaqen nga produktet.
Planifikuesit kanë nevojë për aftësi diplomatike dhe një lëkurë të trashë,
sepse, edhe nëse e bëjnë punën e tyre mirë ata do të kritikohen përafërsisht
njësoj nga të gjithë palët.
Një mjek i
familjes konsiderohet gërnjar i besdisshëm ndërsa një kirurg
konsiderohet hero. Njëjtësisht, një planifikim i mirë tenton të
nënvlerësohet sepse ai preventivon problemet, kështu që njerëzit që përfitojnë
janë të pavetëdishëm për cfarë kanë përfituar nga puna e tyre.
TOKA BUJQËSORE “ZONË E MBROJTUR” . Koha Jone, 17.01.2011
Kushdo
qytetar shqiptar apo vizitor i huaj që shëtit nëpër Shqipëri, vëren me lehtësi
zhvillimin e shpejtë të ekonomisë, pra edhe të territorit. Mjafton të
përshkosh, pas një periudhe të shkurtër kohe, një zonë të Shqipërisë dhe me një
herë mund të dallosh ndryshime të mëdha. Nëse je në shoqërinë e një të huaji,
që vjen për herë të parë në Shqipëri, ndihesh krenar se shoqëruesi juaj
impresionohet që në kilometrat e para të udhëtimit. Ka dëgjuar shumë për
Shqipërinë por shumë pak të vërteta, shumica larg realitetit. Nëse ky i huaj që
ka qënë edhe më parë në Shqipëri, apo eshte shqipëtar me banim jashtë, përsëri
ndihesh entuziast nga fjalët e tyre pozitive për ndryshimin e shpejtë.
Zhvillimi
është i dukshëm dhe në pamje të parë shumë cilësor. Shikon kudo ndërtime të reja, të bukura, të ndërtuara me
teknologji dhe materiale moderne. Fantazitë e arkitektëve materializohen në
ndërtime shumë moderne, me elementë funksional e dekorativ të shumëllojshëm,
vërtet mbreslënëse. Çdo objekt, edhe ai më modesti në nevojat funksinale,
trajtohet në detaje thellësisht artistike të personalizuara. Çdo objekt në
vetvete më i bukur se tjetri, biles në garë mes tyre. Sheh diku një magazinë
apo një objekt të një linje prodhimi dhe menjëherë të kujtohet një kinema apo
një teatër. Kuptohet që kërkesat që ka patur projektuesi ndaj vetes dhe
investitori ndaj tij kanë qënë maksimale. Nuk ka më bukur të shohësh, biles të
mësosh nga tendenca e krijuar dhe nga elementët e këtij zhvillimi.
Po a jemi ne kaq të pasur? Sidoqoftë, nuk është kjo tema e sotme.
Vazhdojmë udhëtimin imagjinar. Kudo dallon zhvillim dhe ky me ritme shumë të
shpejta. Ndërtohet për banim por mësë shumti ndërtohet për prodhim. Në to
punojnë njerëz, këta fitojnë jetesën. Shtohen ndërtimet, shtohen të punësuarit,
shtohen të ardhurat për familjet e tyre, ulen nivelet e taksave, shtohen
kapitalet e akumuluara të investitorëve, shtohen ndërtimet dhe historia hyn në
cikël vetpërsëritës.
Bashkëbiseduesit e mi entuziasmohen. Ja një fabrikë atje në mes të arrës, një
benzinatë dyqind metra më tutje, një restorant njëqind metra në veri. E kështu
vazhdon, e përsëritet si procedurë. Shumë ndryshim, shumë bukur them por
ndërkohëndihem i pezmatuar. Çuditem me veten! Kush është ai shqipëtar që mund
të pezmatohet nga zhvillimi i vëndit të vet, bile nga një zhvillim me elementë
kaq sasior e cilësor? Por, e kam një përgjigje dhe po e ndaj me ju. Një
urbanist, një planifikues i territorit, një planifikues në përgjithësi është
përgjigjja.
Në fakt shumë
kilometra më parë, pa e kuptuar edhe vet, kisha filluar të mendoja si i tillë.
Identiteti im si qytetar i lumtur për zhvillimin e shpejtë të vendit të tij, i
përkëdhelur në sedër nga fjalët e mira të bashkëudhëtuesve, ishte zëvendësuar
me shpejtësi nga identiteti im si planifikues i territorit. Me mendje kisha
filluar ti zhvendosja objektet. Ky objekt duhet të ishte atje, ky tjetri në jug
të tij. E kështu në vazhdim kisha filluar ti grupoja objektet sipas funksionit,
mundësisë për ti shërbyer njëri- tjetrit dhe më e rëndësishmja duke krijuar
hapësira të lira për zhvillimin e së ardhshmes.
Në fakt,
zhvillimi i pritshëm do të jetë më i shpejtë, platforma është ndërtuar, shinat
janë montuar, treni sa ka dalë nga stacioni. Në këtë logjik, hapsira të tjera
edhe më të mëdha territoriale na nevojiten për të ardhmen. Por a kemi ne kaq
shumë territor? Kemi qënë një vend tërrësisht agrar, territoret kryesisht i
kemi trajtuar për toka bujqësore. Industria ishte e pakët dhe e grupuar, pra
dhe territoret që kishim dëmtuar në funksiontë saj ishin minimale.
Ndërsa tani,
po shkëpusim nga të mundim për zhvillime industriale nga fondi i tokës
bujqësore. Po e minimizojmë e varfërojmë me shpejtësi këtë fond. Shqipëria
është një vend i vogël dhe territori i saj është shumë i kufizuar, pak më tepër
se 28 000 kilometra katror. Në vitin 1994 ajo zinte vendin e fundit në Europe,
përsa i përket tokës buqësore për frymë popullsie. Kishim më pak tokë bujqësore
për banor edhe se Egjypti, shtet ky që pjesën dërmuese të territorit të tij e
ka në shkretëtire. Më pas, toka bujqësore është dëmtuar në vazhdimësi duke
kulmuar me zënien e saj në mënyrë masive për banim (1995- 2005). Ky proces
është ndihmuar, fatkeqësisht nga mospërdorimi për shumë vite i tokës bujqësore,
në destinacinin e saj si e tillë. Erozioni dhe shkarjet, fenomene këto shumë të
përhapura vitet e fundit, kanë ndikuar jo pak në tkurjen e territoreve
bujqësore në Shqipëri.
Dikur, në fillim të viteve 80-të, im atë donte të më jepte kuptimin e konceptit
“modë” në shpresën që edhe në këtë aspekt të mbillte te unë një mendim ndryshe.
Ai mundohej të nënvizonte faktin që “moda” jo vetëm nuk ishte një privilegj i
“borgjezisë”, por një domosdoshmëri për “klasën punëtore”. Në atë kohë në moshë
shumë të re dhe i flustruar nga teori të rreme, më dukej shumë e vështirë që
kjo të ishte e vërtetë. Por, me kalimin e viteve kuptova që ai kishte të
drejtë, të pasurit edhe nëse dështonin në zgjedhjen e një veshje të caktuar
kishin një garderobë të madhe për ta fshehur këtë gabim. Ndryshonte puna për të
varfrit të cilëve u duhej ta planifikonin mirë një shpenzim për një veshje të
re, atyre nuk u lejoheshin gabimet. Ata mund të kishin vetëm një veshje. Ata
duhet ta planifikonin mirë në mënyrë që kjo veshje të jetonte sa më gjatë, që
kjo veshje t’ju rinte sa më bukur, që kjo veshje të kishte prerjen e duhur për
ta, që kjo veshje që kishte ngjyrat e duhura për ta.
Në fushën e
zhvilimit të territorit ne gjëndemi në të njëjtën situatë, jemi të varfër me
territor. Në këtë fushë nuk e kemi lluksin e planifikimit që lejon gabimet.
Mungesa e territorit në përgjithësi duhet të na bëjë të ndjeshëm ndaj cdo
ndërhyrje pjesore. Në fund të fundit planifikim do të thotë kompromis.
Kompromis interesash të aktorëve direkt të prekur dhe atyre që zhvillimi do ti
shërbej me të ardhmen. Duhet të analizojmë të gjitha interesat përpara se të
vendosim për zhvillim. Ai duhet të jetë i studiuar mirë përpara se të lejohet.
Duhet të planifikojmë në afatgjatësi, zhvillimi i qëndrueshëm dhe ndërbrezor
duhet të jetë motoja jonë. Zhvillim mbështetur në planifikim të territorit për
një periudhë kohe disa dekadash e më shumë. Qeverisja, pushtet qendror apo
vendor, duhet të ketë kontroll mbi territorin, duhet të ketë supost mbi
planifikimin e territorit, duhet të ketë kontroll mbi mbi cdo zhvillim.
Në këtë
konteks, ruajtja e tokës bujqësore nuk është më një akt i nevojshëm por i
detyrueshëm. Kjo, duhet dhe është detyra kryesore e institucioneve që ngarkon
ligji për planifikimin e territorit. Kjo duhet të jetë “paradigma” e cdo akti
planifikues në këtë sektor. Strategjia e mbrojtjes së territorit me destinacion
bujqësinë duhet të jetë refreni i cdo programi politik të kujtdo force politike
që synon pushtetin në Shqipëri. Kjo ide kryesore duhet të mbështet me shpejtësi
dhe intergritet nga ide dytësore. Politika ndërsektoriale dhe sektoriale, akte
ligjore e nënligjore duhet ta zbërthejnë dhe mbështesin deri në detaje këtë
nismë politike. Si cdo program politik edhe ai i zhvillimit të territorit,
duhet të ketë edhe nivelin e tretë të ideve: rregulloret kombëtare; rregulloret
vendore; politikat kombëtare; planet kombëtare; politikat vendore si dhe planet
rregulluese të cdo qëndre të banuar.
Ruajtja e
tokës bujqësore deri në koservatorizëm si ”teori” do të sjelli në vëmëndje të
autoriteteve kompetente kërkesën për hartimin e politike dhe teknikave që do ta
bënin të mundshme dhe të aplikueshme këtë. Kjo është detyra që koha i shtron
institucineve qëndrore për zgjidhje. Në këtë konteks, duhet të hartohet “Plani
Kombëtar “. Ky plan, në vështrimin tim, duhet të konceptohet si një gup
studimesh të llojit “Masterplan”. Këto studime duhen konceptuar si shtresa të
ndryshme të të njëjtit projekt. Shtesa që kur vendosen mbi njëra –tjetrën nuk
mbivendosen dhe nuk lënë hapsirë të pa trajtuar. Çdo centimetri katror i
territorit duhet ti përgjigjet një destinacion zhvillimi (ose konservimi) dhe
ky të jetë i vetëm.
Territori që
duhet të merret në studim duhet të përfshijë gjithë territorin kombëtar. I
trajtuar me një paraqitje grafike të thjeshtë dhe me një material të shkruar sa
më të kuptueshëm ai duhet të ketë përgjigjen për pyetjen e madhe: Kush do të
jetë raporti i zhvillimeve të ndryshme ekonomike? Ky plan duhet të ketë
përgjigje për pyetje të rëndësis sektoriale dhe ndërsektoriale: kush do të jetë
territori në konservim dhe mbrojtje; kush do të jetë territori për zhvillim i
ekonomisë bujqësore e blegtorale; kush do të jetë territori për zhvillim i
kësaj apo asaj industrie; kush do të jetë territori për zhvillim të industrisë
së turizmit; kush do të jetë territori për zhvillimin e qëndrave të banuara
ekzistuese apo atyre të reja; etj.
“DISTRIKTET
INDUSTRIALE” DOMOSDOSHMËRI E AKTUALITETIT TË ZHVILLIMIT DREJT MODERNIZIMIT DHE
GLOBALIZIMIT NË SHQIPËRI. Koha Jonë, 09.08.2011.
Sot,
Shqipëria është një vend në zhvillim. Ky zhvillim është i shpejtë, dhe si
rrjedhim llogjik i kësaj, ndonjëherë i pa organizuar dhe i paorientuar mirë. Si
në shumë aspekte të tjera, edhe për sa i përket zhvillimit industrial, na duhet
ti referohemi zgjidhjes që i kanë dhënë vendet e zhvilluara, problematikës me
të cilën janë ndeshur gjatë procesit të tyre të zhvillimit. Në këtë konteks,
shumë eksperienca perëndimore pozitive mund të importohen, të modifikohen për
rastin Shqiptar dhe të implementohen me sukses.
Distriktet
Industriale do të ishin hapi tjetër drejt ritjes së shkallës së
industrializimit. Ato janë një eksperiencë shumë positive perëndimore, për tu
ndjekur. Të shumllojshme do të ishin përfitimet ekonomike, sociale dhe
mjedisore. Distriktet e para industriale u shfaqën në Mançester të Anglisë,
rreth viteve 1890-të dhe më pas në Cikago të Shteteve të Bashkuara të Amerikës
rreth viteve 1900-të. Madhësia e distrikteve varion nga 15-20 ha (më të
voglat), në 120 ha (mesataret) dhe me madhësi më të madhe se 120 ha (të
mëdhatë). Përgjithësisht kjo është një kulturë anglo-saksone e zhvillimit.
Por, sidomos
gjatë gjysmës së dytë të shekullit të kaluar dhe në vazhdim, shumë vende kanë
pasur qasjen e tyre, shumë positive, ndaj kësaj mënyre zhvillimi. Avantazhi i
kësaj mënyre të planifikuari dhe të zhvilluari qëndron në faktin parësor se,
industritë vendosen të grupuara. Disa nga përfitimet direkte janë mbrojtja e
tyre (industrive), mundësia e lidhjes me to (aksesi), paisja me infrastrukturën
e nevojshme, madhësia e përshtateshme e parcelës, çlirimi nga konfliktet në
përdorimet kufitare, minimizimi i ndikimit në territor dhe ambjent etj.
Zhvilluesit e specializuar të pasurive të paluajtshme tashmë organizojnë
distrikte të këtij lloji si në vëndet e zhvilluara ashtu edhe në vendet në
zhvillim. Distriktet
janë një mjet i rëndësishëm publik për inkurajimin e industrializimit.
Për rastin
Shqipëtar, në konteksin e sotëm, këto zhvillime janë domosdoshmëri.
Ndryshimi i sistemit politik në Shqipëri, në vitin 1991, pati ndikim të madh
edhe në nivelin e industrializimit të vendit. Shqipëria e centralizuar e viteve
1944-1991 kishte, edhe një ekonomi të tillë (të centralizuar). Struktura
formuese e kësaj ekonomie mbështetej në tre shtylla kryesore (i) bujqësia
primitive e grupuar dhe e strukturuar me detyrim në kooperativa, (ii) industria
joproduktive dhe (iii) shërbimet që, më së shumti, limitoheshin në disa njësi
të shitjes me pakicë. Industria ishte e formuar nga uzina dhe fabrika me
teknologji shumë të vjetëruar.
Ndërtimi i
një pjese të tyre kishte pasur vetëm një synim, atë të demagogjisë për një
zhvillim industrial modern. Të importuara nga vende të tjera socialiste, por me
një nivel relativ më të lartë modernizimi teknik, ato kishin vite pa
mirëmbajtje dhe si pasojë rendimenti dhe cilësia e produkteve të tyre aspak
konkuruese, në një treg të hapur (pas 1991). Një numër i madh i tyre kishin
pësuar devijacione teknologjoke si pasojë e largimit të ekipeve teknike të
huaja, që kishin ardhur për ti montuar apo për remonte teknike.
Jo-produktiviteti i tyre ishte evident që shumë vite para ndryshimit politik,
por sitemi kërkonte një përqasje të fortë sociale, që në fund të fundit nuk
ishte as e tillë.
Synimi
kryesor ishte mbajtja në punë (lexo: nën kontroll fizik dhe mendor) i mijëra
vetëve, pa menduar për kuptimin ekonomik të këtyre aseteve dhe investimeve. Pas
një vlerësimi të tillë, shumë prej këtyre u mbyllën. Problemi ndryshoi tematikë
nga problem ekonomik u kthye në një problem social. Papunësia i zuri vendin
jo-produktivitetit. Gjatë 20 viteve të fundit, mes luhatjeve të forta politike
(ngjarjet e 1997) shoqëria Shqiptare tranzitoi, nga nevojat emergjente për
mbijetesë, në kërkesa konsumatore të një niveli të lartë. Në këtë trend shkoi
edhe zhvillimi i ekonomisë në përgjithësi dhe industrisë në vecanti. Rritja e
sipërmarrjeve të vogla me karakter tregtar (imort-eksport) mundësoi realitetin
e investimeve, edhe, në ndërmarje prodhimi industrial.
Grupime të tilla investimesh (distrikte industriale) kërkojnë fuqi shumë të
madhe punëtore. Niveli i papunësisë mund të reduktohet ndjeshëm dhe shumë
shpejt. Punësimi i një grupi të madh njërëzish do të sillte jo vetëm rritjen e
mirëqenies së familjeve të tyre por do të riste edhe nivelin e likuiditetit në
treg e si pasojë edhe të konsumit të produkteve të tjera (bujqësore apo
shërbimeve). Një dukuri tjetër negative, shumë e përhapur, sic është
fragmentarizimi i interesave të qytetarëve do të merrte një goditje të
fuqishme. Grupimi i interesave dhe kërkesave do të ndihmonte direkt në
shtresëzimin e shoqërisë dhe kjo është një domosdoshmëri social-politike e
kohës për të mundësuar, më pas, adresimin e tyre (kërkesave dhe interesave) nga
politik-bërja.
Përsa i
përket zhvillimit të territorit, ka dy aspekte shumë të rëndësishme ku mund të
përfitohet. Grupimi i zhvillimeve do të sillte së pari, grupim të dëmtimit të
territorit që vitet e fundit ka pranuar ndërhyrje kaotike dhe të fragmentuara.
Së dyti, ofron mundësinë e mbrojtjes së qyteteve nga migrimi i brendshëm dhe i
jashtëm, fenomen ky shumë i përhapur dhe problematik. Aksesi i mirë (lidhja me
rrugë) është kërkesa kryesore e distrikteve, si për mallrat ashtu edhe për
punonjësit. Disa industri e përdorin shumë pak shërbimin hekurudhor sot,
ndërkohë që disa të tjera janë të orientuara tërësisht nga lidhja me
hekurudhën. Sidoqoftë, është avantazh pozicionimi i tyre përgjatë një linje
hekurudhore për të siguruar mundësi transporti për lëndën e parë dhe produktin
e gatshëm.
Para viteve
90-të Shqipëria kishte një rrjet hekurudhor me elementë sasior për tu marrë në
konsiderat. Vlerat cilësore të këtij lloj shërbimi lënin shumë për të dëshiruar
dhe duke i shtuar përdorimin e kufizuar të 20-të viteve të fundit gjëndja nuk
është pozitive. Por, zhvillime të tilla industriale krijojnë premisat dhe
kushtet themelore për rivitalizim dhe me pak investime hekurudhat mund të
kthehen në një aset kontribues në buxhetin e shtetit dhe një ndihmë e madhe në
funksion të distrikteve industriale. Mundësia e lidhjes banim-punë si dhe
lidhja me mallrat, shërbimet dhe tregjet përbëjnë një kriter të rëndësishëm për
vend-vendosjen e distriktit në territor.
Në këtë
drejtim vitet e fundit Shqipëria po arin një performancë maksimale. Procesi i
ndërtimit me shpejtësi i akseve të mëdha kombëtare gjatë 5-së viteve të fundit
dhe në vazhdim jo vetëm mund ndihmojë mirëfunksionimin e distrikteve por edhe
këto të fundit mund të ndikojnë shumë në maksimalizimin e vleshmërisë së këtyre
akseve. Distriktet industriale kërkojnë territore të qëndrueshme, jo të
shtrenjta për të ulur sa më shumë koston e ndërtimit të tyre.
Shpesh këto
lloj distriktesh janë vendosur pranë aeroporteve duke shfrytëzuar transportin
ajror të mallrave. Disa fabrika janë të lidhura direkt me rrugët e transportit
ajror. Shqipëria sot ka dy aeroporte dhe është duke menduar për të tretin.
Aeroporti i Kuksit, tashmë i ndërtuar dhe me akses të plotë në autostradën
moderne Durrës-Morinë, mund të përdoret në këtë drejtim. Ky aeroport jo vetëm
mund ti shërbej distrikteve industriale por mund të kthehet në një gjenerues
zhvillimi për buxhetin e shtetit, për vete dhe për ekonominë lokale të rajonit
ku është lokalizuar.
Në këtë
llogjik, mund të ndikojë edhe aeroporti i Sarandës në të ardhmen. Ato
(distriktet industriale) kërkojnë territore të sheshta dhe të pajisura mirë me
shërbime të bollshme të infrastrukturës. Vetë toka duhet të jetë në gjendje të
mbaje ngarkesa të mëdha të objekteve të fabrikave. Shqipërisë nuk i mungojnë
territore të tilla. Gjatë regjimit komunist izolimi i vet-kërkuar nga bota
solli si kërkesë propogandistike kthimin e territoreve pafrut (jo të
përshtatshme) në “toka buke”. Por në fakt, ato
rezultuan të ktheheshin në tokë bujqësore me rendiment negativ.
Ky fond, që tashmë është lënë në
papërdorim prej vitesh dhe ku nuk është i mundur teknikisht rikthimi si tokë
bujqësore, mund të ofrohej në këtë sektor. Shumë qytete Shqiptare kanë pasur,
në strukturën formuese të tyre, zona industriale të cilat tani shërbejnë në
përdorim të kufizuar apo gjënden të abandonuara dhe në rrënim. Një pjesë e tyre
mund të shërbenin dhe të vet shërbeheshin në funksion të distrikteve
industriale. Përvec të tjerash, në këndvështrimin ekonomik e social,
rigjenerimi industrial i këtyre territoreve do të ndihmonte edhe në aspektin
urban dhe ambjental.
Disa industri janë përdorues të mëdhenj
të ujit ose energjisë elektrike dhe rrjetet inxhinierike duhet të përballojnë
shtrirjen dhe rritjen e kërkesës së tyre në perpektivë. Shërbime të tjera si
gazi, telefonia, avulli ose ajri i kompresuar mundet gjithashtu të jenë një
kërkese. Industritë e “njoma” kërkojnë ujë dhe kanalizime në proçesin e
prodhimit. Edhe në këtë konteks, shumë kompani private apo publike (OSSH, UK,
ALB-TELEKOM etj. etj) që ofrojnë këto shërbime do ndiheshin të avantazhuara nga
grupimi i konsumatorëve që në të njëjtën kohë do të ishin klientë të mëdhenj
dhe serioz.
PATRIOTIZMI I RI: ZHVILLIMI I QENDRUESHEM I TERRITORIT. Koha Jone, 24.
10. 2011
Me 28 nentor 1912 Shqiperia territoriale perbehej nga kater vilajete te banuara
me shumice shqiptare (vilajeti i Shkodres, i Kosoves, i Manastirit dhe i
Janines). Keto vilajete kishin nje siperfaqe totale prej 92. 000 kilometra
katror. Ne vitin 1913, ne Konferencen e Ambasadoreve ne Londer, Shqiperia
perfundoi me me pak se 29. 000 kilometra katror. Renia e Perandorise Otomane u
shoqerua me terheqje te saj nga Ballkani dhe me krijimin ose zgjerimin e
shteteve kombe te rajonit. Ne frymen e idealit te vetevendosjes dhe ne
mbeshtetje te ideologjive nacionaliste te tyre Serbia, Mali i Zi, Greqia dhe
Bullgaria u zgjeruan dhe ngushtuan, ne territor, ne kurriz te njera-tjetres,
por mbi te gjitha u zgjeruan ne llogari te shqiptareve dhe trojeve te tyre.
Shtetit te sapo krijuar Shqiptar i
mbeten jashte 60% e popullsise dhe 2/3 e territorit. Nacionalizmi shqiptar nuk
mundesoi kundershtimin e ketij projekti antishqiptar, duke mos organizuar dot
potencialin masiv popullor apo argumente bindese diplomatike per bllokim te
ketij procesi 'firoje' territoriale. Arsyeja e thjeshte sipas historianeve dhe
politologeve, ishte se nacionalizmi shqiptar ishte me feminori ne Ballkan dhe
si i tille u balancua nga gabimet elementare te rritjes.
Rilindja kombetare shqiptare ishte nje
fenomen shume i vone dhe ligjerimet nacionaliste te kesaj levizje kulturore e
politike nuk kishin energjine e duhur per te masivizuar reaksionin popullor ne
mbeshtetje te aksioneve per vetevendosje te 1912 apo per te kundershtuar
vendimet antishqiptare, te te treteve me te fuqishem, ne 1913. Nderkohe,
fqinjet tane e dinin cfare kerkonin, kishin projektuar rrugen qe do te ndiqnin
dhe mbi te gjitha nuk kishin humbje energjish si pasoje e percarjeve te elites.
Keto ne fakt (aspirata gjitheperfshirese e percaktuar dhe kohezioni) ishin
burimi kryesor i energjise pozitive qe i drejtoji fqinjet tane ne realizimin e
asaj cfare kerkonin. Eshte e njohur teoria se, nese e di cfare do dhe e kerkon
ate,eshte parakusht thelbesor per te arritur ate qe synon.
Por, per shqiptaret e shekullit te
kaluar nuk ishte keshtu. Te lodhur prej roberise se gjate, peseqind vjecare,
ata kishin humbur konceptin e bashkimit per te aspiruar liri dhe vetevendosje,
ndersa veshtiresite e medha ekonomike dhe sociale si dhe anarkia totale qe
perfshiu Shqiperine e pas shpalljes se pavaresise evidentuan edhe nje
karakteristike tjeter te nacionalizmit shqiptar, ate te kapaciteteve te
kufizuara e te percara, te burime njerezore e intelektuale te elites
social-politike. Grindjet, armiqesite, interesat egoiste te lidereve dhe
depresioni moral dhe anarkia e shoqerise shqiptare kishin fituar mbi idealin
demokratik te vetevendosjes per konservim territorial ne kufijte e kater
vilajeteve shqiptare.
Sidoqofte, tanime ngjarja ka ndodhur,
Shqiperia eshte copetuar. Realiteti, te pakten ne kontekstin kohor eshte i
pakthyeshem dhe ne nuk mund te kthehemi ne shekullin e kaluar te c'bejme ate qe
ka ndodhur. Ne nuk mund
te projektojme te shkuaren te e sotmja. Por, ne mund te perdorim eksperiencat
tona, sidomos ato te dhimbshme qe lene me shume shenje, per te ndertuar
realitete te lumtura te te sotmes dhe te projektojme ato te te ardhmes, ne
kontekste te reja.
Sot, ne shqiptaret kemi formuar nje shtet me kufij territoriale te percaktuar
dhe te kontrolluar dhe jemi anetare te NATO-s. Pervec modernizmit te kohes, si
nje vlere e shtuar konsiston fakti se teresine territoriale dhe paprekshmerine
e saj ne e sigurojme te perfshire ne nje grup te madh e te fuqishem.
Nje kontekst
i ri ekonomik, social dhe politik e vendos nacionalizmin modern ne situata e
kerkesa krejt te reja. Kufijte territorial te Republikes 100 vjecare jane te
paprekshem dhe ligjerime e 'aksione' ne mbrojtje te saj, ne kete fillim
mijevjecari, jane te vonuara 100 vjet.
Te diskurs-osh mbi rrezikun qe i vjen teresise territoriale te Shqiperise nga
ca shqiptare'gjakprishur' (qe qenkan me shumice) dhe do deklarokan se nuk
qenkan shqiptare por greke, serbe, malazeze apo maqedonas, ne censusin kombetar
te shekullit te 21-t,eshte njesoj si pozicionimet e nje pjese te 'elites'
Shqiptare te fillim shekullit te kaluar, se Shqiperia nuk mund te zhvillohet e
pavarur nga Porta e Larte, se bashkimi i saj nen ombrellen e Greqise eshte e
keqja me e vogel, se Shqiperia duhet te sillet si vellai i vogel dhe i bindur
ndaj Italise se madhe dhe perqasje te tjera, 'nacionaliste' si keto.
Por, ti leme 'nacionalistet' e fillimshekullit te kaluar ne realitetin qe na
ndertuan dhe 'nacionalistet' e ketij fillim mijevjecari te 'konkurrojne'
politikisht per te ndertuar nje realitet per te ardhmen. Ne fund te fundit, ne
nje shoqeri demokratike respektohet cdo grup ne te drejten e tij per te pasur
mendime te ndryshme, per te pasur akses ne media alternative per te artikuluar
keto mendime si dhe per te konkurruar per perkrahje publike dhe zgjerim te tij.
Te flasim per nje lloj tjeter nacionalizmi, nacionalizmin modern, lidhjen e tij
me territorin dhe zhvillimin e tij.
Territori,
miqte e mi, nuk njesohet me kufirin e tij. Kjo ne kuptimin gjeometrik, eshte
njesoj si te thuash qe rrethi eshte i barabarte me qarkun qe ky rreth kornizon.
Sigurisht kufiri eshte nje nga elementet me te rendesishem, ne mos me i
rendesishmi i territorialitetit dhe si i tille duhet te respektohet. Duhet
te dish, te pranosh dhe te respektosh kufijte e territorit tend pa te fillosh
te mendosh per ta zhvilluar ate. Kjo, sepse territori duhet zhvilluar per te
perfituar prej tij apo per te perfituar prej burimeve te tij aq te domosdoshme
per jetesen. Ne fund te fundit, si cdo gje tjeter edhe territori nuk ka cfare
te duhet nese nuk e perdor dhe mund te demtohet pa kthim nese e perdor keq.
Ne kete
kuptim, duke i ikur debatit te vjeter per kufijte e territorit Shqiptar dhe
duke pranuar me respektin e ekzistences por pa emocion ligjerimet ne kete
drejtim, i kthehemi debatit teri. Debatit qe ka nisur prej pak vitesh. Debatit,
se si do ta perdorim territorin per te rritur cilesine tone te jeteses, pa e
demtuar ate. Debatin, se si do shfrytezojme burimet e shterueshme apo te
rigjenerueshme, pa shkaterruar ekuilibrat natyrore. Debatin se cfare do
trashegojne brezat e ardhshem, femijet tane, femijet e femijeve te tyre dhe ne
vazhdimesi. Jemi te perkohshem perdorues apo perfitues nga ky territor dhe te
mirave qe ai ofron, te cilin brezat e ardhshem duhet ta trashegojne gjithashtu,
ndersa marrim vendime per zhvillimin e tij qe tejkalojne kohen tone. Vendime qe
do kushtezojne jeten e pasardhesve tane.
Teknika e
ndertimit ofron mundesine e ngritjes se objekteve qe i rezistojne kohes, me se
paku i se paktes, 100 vite. Ndersa 'debatojme' mbi tematika te 100 viteve me
pare, jemi duke ndertuar Shqiperine e 100 viteve me pas. E ndersa shqetesohemi
per disa shqiptare 'tradhtare' qe do te deklarojne se nuk jane te tille dhe kjo
do sjelli rritjen, jo reale, te numrit te minoritareve dhe kjo do sjelli, pas
disa rrjedhimeve te tjera, rrezikun potencial te kerkesave per ndryshim kufijsh
te territorit, po investojme pa kthim burimet tona financiare per te
shkaterruar territorin dhe burimet natyrore te tij.
Po, miqte e
mi, sepse te ndertosh banesa ne territore me potenciale turistike eshte te
betonosh parà per te 'djegur' mundesine e perfitimit parà nga turistet e huaj
qe do te vinin ne resortet moderne, te ndertuara ne po te njejtin territor e me
te njejtat parà. Pra, ne te njejtat burime territoriale/natyrore e me te
njejtat burime financiare qe ndertuam banesat e dyta apo te treta, per disa
prej nesh, fare thjesht mund te ndertonim resorte turistike moderne. Banesat,
qe ne rastin me te mire i perdorim pese apo gjashte fundjava ne vit dhe gjate
pushimeve verore, ndersa treqind ditet e tjera te vitit i mbajme te mbyllura,
ndersa perballojme kosto mujore, shtese per buxhetet e familjeve tona, per
mirembajtjen e ketyre banesave. Po ti shtojme ketu fitime te munguara, nga
efekti 'domino' ne konsum te prodhimeve bujqesore, prodhimeve industriale,
prodhimeve te artizanatit apo sherbime te ndryshme ndaj konsumatoreve shtese
(turisteve te huaj), eshte per tu alarmuar.
Te njejten situate kemi edhe per industrine. Ndersa ndryshojme perdorimin e
tokes per bujqesi, 'de fakto' dhe duke injoruar 'de jure'-n, ne 'industriale'
apo 'ekonomike' ndertojme struktura prodhimi ne menyre kaotike dhe te
shperndara pa asnje kuptim ne territor, nderkohe qe mund te projektojme zona te
tilla ku cdo detaj te jete i menduar dhe objektet te jene te grupuara. Ne vitin
1994 Shqiperia renditej ne vendin e fundit ne Europe per siperfaqe te tokes
bujqesore, me 2300 meter katror per banor, ndersa sot e kemi'firuar', te
njejtin tregues, me 1800 meter katror.
Sigurisht ka
pasur zhvillim dhe zhvillimi nenkupton edhe ndryshim te perdorimit te tokes apo
urbanizim te saj. Por, a ka qene ky tjetersim i perdorimit ne perputhje me
nivelin e zhvillimit? A ka qene sasia e tjetersimit ne perputhje me sasine e
zhvillimit? Po cilesisht? 'Industria e turizmit' flet per te kunderten. Per te
mos folur per territoret natyrore, zonat e mbrojtura, parqet natyrore kombetare
etj, etj, sepse atyre i jemi ngjitur, jo vetem me kazme por edhe me sepate ne
dore.
Ndersa burime
te tjera si dielli, uji, era etj. na mundesojne potenciale pafund e te
pakthyeshme, ne i leme te ikin e te 'derdhen' ne det. Risite dhe teknologjite e
reja mund ti kthenin keto burime natyrore ne mireqenie per ne, per femijet tane
dhe ne vazhdim te riperteritjes se kombit shqiptar.
Per qendrat urbane ka shume per te folur. Menyra sesi i zhvilluam ato, 20 vitet
e fundit, eshte nje krim me vete. Shume kilometra katrore te shperndara neper
Shqiperi, e te kufizuara nga 'vijat e verdha' e te strukturuara ne njesi banimi
(grup, bllok, kompleks dhe lagje banimi), i kemi demtuar thellesisht dhe me
raste, pa kthim prapa.
Njesi te tera
te banimit nen stresin e ndertimeve te reja qe kane rritur numrin e banoreve
per njesi te siperfaqes dhe jane shume prane kthimit ne te pabanueshme. Mungesa
e hapesirave te hapura dhe sociale detyrojne, moshen e trete te mbyllet ne
shtepi apo te ecin qindra e qindra metra per te arritur ne nje lulishte, qe
rastesisht mund ti kete shpetuar bujarise se kryebashkiakeve per dhenie
"leje ndertimi". Kjo mungese detyron femijet te "martohen"
me kompjuteret apo televizoret aq sa nuk dine as te ecin e jo te vrapojne. Per
te mos folur per mjedisin dhe higjienen e qyteteve tona sepse cdo njeri prej
nesh e dallon shume lehte realitetin e dhimbshem. Apo per sistemin rrugor te
qyteteve tona qe sa nuk po 'plas' nga trafiku i bllokuar.
A eshte ky nje territor i humbur? Te pakten per 100 vite, aq sa objektet
e ndertuara te arrijne moshen e 'amortizimit te plote', ne kete territor e kemi
humbur. Dy, jane alternativat qe na ngelen. Ose te zhvendosemi ne territore
kufitare dhe si viruset ta shkaterrojme edhe ate, dhe keshtu e ne vazhdim. Ose
te rigjenerojme, vitalizojme territoret qe tashme i kemi transformuar dhe te
konservojme territorin qe akoma e kemi te pa prekur. Nuk e di pergjigjen e
secilit prej nesh, por shpresoj qe te jemi aq nacionalist sa te bejme zgjedhjen
e pare. Shpresoj te jemi aq nacionalist sa te konservojme territorin, duke mos
e tjetersuar perdorimin e tij natyror.
Prandaj miqte
e mi, te behemi atdhetar modern dhe te ndertojme 'ideologjine' e re
nacionaliste. Perpara se te debatojme per ca shqiptare, qe mund dhe si
rrjedhim... mund... e keshtu pa fund, te hartojme politika dhe te planifikojme
zhvillimin e qendrueshem dhe nderbrezor te territorit dhe burimeve natyrore qe
tashme prej 100 vjetesh i kemi. Te konsumojme burimet me nikoqirllek. Te
konsumojme burimet e rigjenerueshme, te shumten, aq sa ato mund te rigjenerohen
dhe burimet e parigjenerueshme, se shumti, aq sa ato mund te zevendesohen. Dhe
kete ta bejme ne perfitimin sa me te madh, sasior dhe cilesor, ne sherbim te
cilesise sa me te larte te jeteses. Ky eshte nacionalizmi i mijevjecarit te ri.
PATRIOTIZMI apo zhvillimi i qendrueshem i territorit dhe burimeve te tij.
LUFTA MIDIS TË DREJTËS PRIVATE DHE ASAJ PUBLIKE NË MENAXHIMIN URBAN.
Mapo, 24.09.2012
Dy praktikat Shqiptare dhe synimi për një të tretë.
E drejta e
pronës private është një nga të drejtat e patjetërsueshme të individit, në një
shoqëri të lirë e demokratike. Duke qënë se, prona ka
kuptim përfitimi vetëm kur përdoret (përtej rastit të zakonshëm kur asaj i
rritet vlera thjesht si pasojë e kërkesës së rritur dhe ofertës së njëjtë),
duhet thënë se, e drejta për të përfituar nga zhvillimi i pronës private,
gjithashtu, është një e drejtë e patjetërsueshme e individit. Kjo, normalisht sigurohet nga cdo
‘kontratë sociale’ e një shteti demokratik. Por, po kaq e patjetërsueshme është
edhe e drejta e individëve për tu organizuar dhe ushtruar aktivitete
sociale-kulturore-arsimore-shëndetsore-rekreative dhe të kohës së lirë etj,
etj.
Pra, prona
publike, përdorimi dhe përfitimi i publikut nga zhvillimi i saj është
gjithashtu një e drejtë njerëzore e shoqërore. Kushtetuta Shqiptare shprehet
‘Sistemi ekonomik i Republikës së Shqipërisë bazohet në pronën private e
publike, si dhe në ekonominë e tregut dhe në lirinë e veprimtarisë ekonomike.
Prona private dhe publike mbrohen njësoj me ligj. Kufizime të lirisë së
veprimtarisë ekonomike mund të vendosen vetëm me ligj dhe vetëm për arsye të
rëndësishme publike’. Por, nuk ka qënë gjithmon kështu. Para vitit 1991 në
Republikën e Shqipërisë (në atë kohë Republika Popullore Socialiste e
Shqipërisë) shtetasit gëzonin vetëm një të drejtë Kushtetuese (Kushtetuta e
vitit 1976), në respekt të pronësisë dhe zhvillimit të saj, atë të pronësisë
kolektive. Ekonomia, që ishte socialiste, mbështetej vetëm në pronën e
përbashkët dhe në investime për zhvillim, vetëm shtetërore. Pra, mungonte (në
fakt ndalohej me ligj) prona private, ekonomia e tregut dhe liria e
veprimtarisë private ekonomike.
E cuditshme
sesi me një fjali të vetme- si kjo e fundit- mund të përcaktosh nga shumëcka
drejt gjithckaje në jetën e një shoqërie njerëzore!? Të thuash gjithcka,
ndoshta nuk je shkencërisht i vërtetë, por një gjë është e sigurt, përcaktoi
strukturën urbane të qyteteve tona në diferencë paralele me raportin pronë
private – pronë publike, ekonomi socialiste/centralizuar- ekonomi kapitaliste/e
tregut, veprimtari vetëm shtetërore- liri e veprimtarisë ekonomike. Marrdhënie
kjo në ‘luftë’. Luftë në të cilën, në një periudhë triumfonte plotësisht njëri
grup dhe në një periudhë tjetër grupi ‘kundështar’. Le ti përshkruajmë këto
periudha me karakteristikat e tyre, me shpresën dhe besimin për të kuptuar më
shumë, dhe ndoshta me fatin për të kuptuar si mund ta ekulibrojmë këtë raport.
Si mund ‘ta ndalim këtë luftë’?
Periudha para
vitit 1991 karakterizohet nga një çentralizim i theksuar politik e ekonomik dhe
si rrjellim edhe i planifikimit të territorit. Shoqëria nuk ishte ndarë në
grupe interesi por në klasa: klasa punëtore dhe fshatarësia kooperativiste me
interesa dhe synime të njëjta ndaj qeverisjes (interesa që në fund të fundit i
përcaktonte vet shteti) dhe; klasa e përbysur e cila duhej të limitohej në
interesin e vetëm të mbijetesës fizike (për të jetuar edhe një ditë më shumë).
Pra, mungonin nga ana e shoqërisë/publikut interesat, nevojat, kërkesat dhe
synimet ndaj territorit. Të gjithë grupet e tjera të interesit përfaqësoheshin
nga shteti.
Pronari i
trojeve ishte vet shteti në mënyrë të drejtpërdrejtë apo nëpërmjet
shtetëzimeve, mënyra e kompensimit të të cilave ishte qesharake. Investitori i
vetëm, në mungesë totale të inisiativës së lire, ishte përsëri shteti dhe
‘klientët’ apo ‘konsumatorët’ e këtij zhvillimi ishin gjithashtu klasat, të
cilat ‘konsumonin’ apartamentet, infrastrukturat dhe hapsirat publike të
ndërtuara nga parimi “ndërtojmë lirë dhe shpejt”. Si pasojë e ekonomisë së
drejtuar nga parime socialiste (të njohura gjerësisht nga shqiptarët me moshë
mbi 35-së vjecare) mungonin financimet dhe investimet publike për ndërtimin,
mirëmbajtjen, pëmirësimin dhe modernizimin e institucioneve publike dhe
territoreve të hapura dhe publike. Por sidoqoftë, intensiteti i ulët i
ndërtimit, densiteti i ulët i banimit (për shkak edhe të metodave të vjetëruara
ndërtimore) dhe hartimi e zbatimi i instrumentëve të planifikimit, projektimit
me rigorozitet të plotë dhe në mënyrë hirearkike siguronte hapsira me
potencialin për t’u kthyer në infrastrukturë sociale për njësitë e banimit.
Pra, për këtë
periudhë mund të konkludohet se ‘lufta’ midis të drejtës private me publiken
dominohet absolutisht nga kjo e fundit. Periudha pas vitit 1991 karakterizohet
nga dy linja. Ajo zyrtare, që përfaqësohej mësë shumti nga burokracia
(administratorët dhe planifikuesit që punojnë në administratë) e ngelur në
mentalitetin planifikues të viteve 70-të. Dhe linja e individëve/familjeve, të
pasuruar nga marrja e pronave të të parëve, privatizimi i banesave në përdorim
të tyre (dikur pronësi shtetërore), pronësia e tokës bujqësore (sipas ligjit
7501), të lirë për të emigruar e imigruar kudo.
Burokracia
dhe planifikuesit të ndërtuar si të tillë (si burokratë dhe, sidomos, si
planifikues) në shkollën sovjetike të Shqipërisë e kishin pothuajse të pamundur
të kuptonin se zhvillimi mund të ishte shumë i shpejtë dhe se ai duhej
paraprir, drejtuar dhe kanalizuar nëpërmjet planeve, projekteve dhe investimeve
qeverisëse. Këto intrumenta duhet të ishin të frymëzuara nga të tjera parime
dhe shumë më elastike, sikurse, të hapura ndaj nevojave, kërkesave dhe
mundësive të reja dhe të pafund të krijuara nga një sistem demokratik.
Roli i tyre
shumëvjecar si, ‘kalorësit’ e vetëm në këtë sektor, ‘këshilluesit’ e shtetit
për të mirën e vetme të qytetit, ‘njohësit’ e vetëm dhe të fundëm të nevojave
të qytetarëve, megjithëse i tronditur fortë në kthesën e madhe të vitit 1991,
nuk ju lejonte të merrnin një rol të ri. Rolin e një prej aktorëve në një
proces gjithëpërfshirës, ku, pronarët e trojeve, investitorët dhe blerësit (që
ishin privat) përfaqësonin veten dhe interesat e tyre, në kompromisin e quajtur
‘Plan’. Rezultati i kësaj- plane të pazbatueshme apo mungesë totale e tyre.
Nga ana
tjetër, shqiptarët e “cliruar” nga cdo pronësi, e drejtë mbi to, inisativë
ekonomike dhe deri në izolim fizik në qytetin apo fshatin ku ishin
pashaportizuar, fituan gjithcka. Pronësuan banesat e tyre që i kishin me qera,
rimorrën një pjesë të pronave të të parëve, privatizuan një pjesë të ambjenteve
apo mjeteve të punës. Fituan të drejtën për të emigruar dhe për të akumuluar
kapitale. Fituan të drejtën për të imigruar kudo nëpër Shqipëri. Si rezultat i
kësaj shqiptarët u pasuruan dhe si është e kuptueshme, cdo qytetar i pasur në
një ekonomi të hapur tenton të përmirësojë jetesën dhe të shtojë pasurinë e
tij. Disbalancimi i nivelit të shërbimeve publike (arsimore-shëndetsore etj) në
vendbanime të ndryshme, cilësi e ulët e transportit interurban si dhe
oportunitete më të mira punësimi i drejtuan në qytetet e mëdha.
Agregimi i
këtyre dy linjave, dhe të tjerave në mbështetje dhe përforcim të tyre, solli
një zhvillim shumë të shpejtë, të paplanifikuar, totalisht të derregulluar dhe
mbi të gjitha të fragmentarizuar. Produkti i kësaj është realiteti urban në të
cilin jetojmë. Kështu, ‘lufta’ fitohet totalisht nga e drejta private. Në fakt,
vetëm në dukje, sepse indivitët që ‘fituan’ janë pjesë e shoqërores, elementë
të publikes. Ato jetojnë në po të njëjtin realitet urban, fëmijët e tyre
gjithashtu. Për të ardhmen, kërkohet dicka tjetër, dicka në mes të tyre.
Kërkohet ‘Urbanizmi i Ri’. Kërkohen planifikime të balancuara përdorimesh të
pronave dhe vlerësim maksimal i pronës në zhvillim, pa kushtëzuar e cunguar
zhvillimet publike dhe sociale. Balancimin e tyre, ‘paqen’ midis tyre duhet ta
gjejmë te konceptet e teorisë ekonomike (ekonomiks) dhe aplikimet e tyre. Bota
e zhvilluar i njeh dhe i përdor.
PLANIFIKIMI
NJË PROFESION FISNIK POR I NËNVLERËSUAR. Koha Jone, 10.12.2012
Një vizion pa një plan është vetëm një ëndër. Një plan pa vizion është vetëm
një punë angari. Por një vizion me një plan mund të ndryshojë botën.- proverb
amerikano-verior
Gjithmon e
kam ditur se në vendet ishsocialiste qytetarët nuk kanë respekt për
planifikimin dhe planifikuesit. Kjo, sepse, ata vijnë nga një praktikë ku
planifikimi kishte pushtuar cdo qelizë të jetës, dhe planet ishin ato që
vendosnin për gjithcka në jetën e tyre. Planet hartoheshin në zyrat publike dhe
pasi miratoheshin, nga vet këta, dërgoheshin për zbatim në “bazë”. Baza në fakt
ishte populli (popullsia e një territori specific) kurse planet përcaktonin
gjithcka dhe përfshinin gjithkënd.
Në këtë
kuptim, është normale (në konteksin anormal të kalimit nga një ekstrem në
tjetrin) që planifikimi do përbuzej dhe plani do urrehej. Si rrjellim logjik i
kësaj mënyre të menduari, nuk planifikuam më asnjë gjë dhe rezultati: 45 % e
popullsisë së Tiranës jeton në njësi ilegale të banimit në zonat periferike të
qytetit; 146 mijë ndërtime ilegale të ndërtuara në Beograd apo 27 qëndra të
banuara ilegale në Shkup (UNECE, 2008). Këtë qëndrim vazhdojmë të mbajmë edhe
sot pas 20 vitesh dhe kjo nuk është normale (në konteksin normal të kthimit,
pas riformulimit, te disa vlera që nuk simbolizonin të keqen e sistemit
socialist).
Në shkrimet e
mia të mëparshme jam munduar, nën rreshta, të ndërtoj një “biografi” të re për
planifikimin dhe planifikuesit dhe sot kam vendosur, modestisht, të hedh një
hap të plotë dhe ekskluziv në këtë drejtim. Sepse nuk mund të pëlqehemi pa u
njohur dhe nuk mund të njihemi pa u prezantuar. E thënë drejtpërdrejt, shkurt
dhe që në fillim, planifikimi është një profesion fisnik por i nënvlerësuar.
Planifikimi ndodh në shumë nivele, nga vendimet e përditshme të individëve ose
familjeve, te vendimet komplekse bërë nga bisnesi ose qeverisja.Ai i referohet
procesit të vendimarrjes, se, cfarë të bëhet dhe si të bëhet, prandaj është
shumë i rëndësishëm dhe gjerësisht i nevojshëm.
Ky shkrim i
dedikohet planifikimit të përdorimit të tokës dhe transportit, por shumica e
aftësive të planifikuesve dhe oportuniteteve që ofron puna e tyre, të
përshkruara në vazhdim, janë të domosdoshme në cdo aktivitet planifikimi.
Planifikuesit janë profesionistë që lehtësojnë vendimmarrjen. Ata nuk marrin
vendime vet, por mbështesin vendimarrësit (menaxherët, zyrtarët, qytetarët),
duke koordinuar informimin me veprime. Roli i tyre është të krijojnë një proces
logjik dhe sistematik të vendimmarrjes i cili të rezultoj në veprime të mira.
Planifikuesi ndihmon komunitetin të krijojnë të ardhmen e preferuar të tyre-
planet e mira bëjnë progres drejt mirëqënies ndërsa plani i keq lë në
trashëgimni probleme dhe mosmarrveshje. Planifikuesit i heqin pesha të rënda
civilizimit duke parashikuar dhe zgjidhur konfliktet komunitare apo
keqfunksionime urbane. Sipas Profesorit të Universitetit të Hauardit, Daniel
Gilbert (2006), aftësia më e madhe dhe më unike e species njerëzore është të
imagjinojë dhe parashikojë objekte dhe episode që nuk ekzistojnë aktualisht, ky
është, plani për të ardhmen. Kjo është forca jonë individuale e kolektive dhe
planifikuesit nuk janë gjë tjetër vecse, trainerët.
Ndërsa Gaston
Bardet do të thoshte se urbanistët janë konstruktorët e së ardhmes. Nëse
diskutimet politike nuk prodhojnë gjë tjetër veçse shkatërrim, nga aktet e
urbanistëve krijohen vatra ku zhvillohet njeriu dhe komuniteti. Planifikimi dhe
projektimi i qyteteve nuk është thjeshtë shkencë apo art, por një ripërtëritje
e mendimeve që përbëjnë civilizimin tonë. Në këtë kuptim, planifikimi i mirë
kërkon planifikues me aftësi dhe perspektiva speciale. Si të tillë
planifikuesit dallojnë nga njerëzit që ushtrojnë aktivitete të tjera, në disa
aspekte e praktika.
Shumica e
njerëzve preferojnë të injorojnë problemet derisa ato bëhen të pashmangshme.
Planifikuesit janë meraklinj profesionis, të cilët kërkojnë të gjejnë probleme
potenciale që ti lehtësojnë apo zgjidhin ato. Shumica e njerëzve i shohin
problemet nga një prespektivë e vetme. Planifikuesit janë përgjegjës për
konsiderimin nga perspektiva të shumfishta; ata shqetësohen për “cfarë është
mirë për secilin, por, sëbashku?”. Shumica e njerëzve preferojnë probleme, dhe
zgjidhje të thjeshta për to. Planifikuesit mësojnë të vlerësojnë
kompleksitetin, dhe kërkojnë për kuptime të thella dhe kauza themelore.
Shumica e
njerëzve e konsiderojnë kompromisin si një shenjë dobësie dhe dështimi.
Planifikuesit janë pasionant për kompromisin sepse ai (kompromisi) zgjidh
konflikte dhe shpesh drejton në zgjidhje të mira. Shumica e njerëzve preferon
ti zgjidhë cështjet njëra pas tjetrës. Planifikuesit aplikojnë analiza të
integruara, kështu që vendimet individuale dhe në terma afatshkurtër janë
konsistente me synimet e shumëfishta dhe afatgjata. Edhe pse të bazuar në të
zakonshmen, planifikuesit ushqejnë aspiratat më të thella të komunitetit, të
tilla si dashuria, shpresa dhe e bukura. Ata përkthejnë synime teorike në
veprime specifike. Planifikimi është një art po aq sa është shkencë dhe kërkon
gjykim, ndjeshmëri dhe krijimtari. Ai shpesh negocion ndërmjet cështjeve dhe kështu
që, kërkon perceptim të asaj që artistët e quajnë hapsirë negative (hapsirë
midis objekteve). Ata krijojnë lidhje midis agjensive, sektorëve dhe
juridiksioneve të ndryshme. Si rezultat, planifikuesit duhet të bashkëpunojnë
me grupe të ndryshme interesi dhe duhet ti kënaqin të gjithë.
Komunitetet
tradicionale mbështeten në hoxhallarë dhe priftërinj për të mbajtur balancën
midis botës humane dhe botës natyrore. Në komunitetet moderne këto përgjegjësi
përballohen nga planifikuesit. Por, planifikuesit shpesh i kthehet një nivel i
ulët respekti. Sukseset e tyre merren për grant, ndërsa shpesh fajësohen për
dështime të gjërave që kanë qenë përtej kontrollit të tyre. Si koordinator të
vendimeve publike planifikuesit janë tabela e qitjes për kriticizmin. Roli i
tyre, si lehtësuesit e paanshëm, shpesh është keq interpretuar si burokratë të
pashpirt.
Palët e
interesuara shpesh i mbajnë planifikuesit si personalisht përgjegjës kur nuk
kënaqen nga produktet. Planifikuesit kanë nevojë për aftësi diplomatike dhe një
lëkurë të trashë, sepse, edhe nëse e bëjnë punën e tyre mirë ata do të
kritikohen përafërsisht njësoj nga të gjithë palët. Një mjek i familjes i cili
propogandon rolin e strategjive të shëndetit (reduktimin e konsumimit të
duhanit, dieta të balancuara të ushqimit, ushtrime fizike të rregullta etj)
shpesh siguron për një familje përfitime totale shumë të mëdha me kosto të ulta
në krahasim me një kirurg që ndërhyn gjatë një sëmundje, në caste kritike të
saj. Por, mjeku i familjes konsiderohet gërnjar i besdisshëm ndërsa një kirurg
konsiderohet hero. Njëjtësisht, një planifikim i mirë tenton të nënvlerësohet
sepse ai preventivon problemet, kështu që njerëzit që përfitojnë janë të
pavetëdishëm për cfarë kanë përfituar nga puna e tyre.
Planifikuesit
lehtësojnë ndryshimin duke kapërcyer praktikat dhe interesat e ngulitura në
mendjet njerëzore. Ata shpesh ndeshin rezistencën e njerëzve të cilët supozojnë
se cfarë ata kosiderojnë normale duhet të jetë e mira, njerëz që shikojnë nga e
kaluara në vend që të shohin nga e ardhmja. Në rolin e tyre si negociator
objektiv, planifikuesit janë shpesh në mes të konflikteve. Ata kanë njohuri të
zgjeruara rreth një projekti dhe impaktet e tij në një vendim specific, dhe
kështu që, janë përgjegjës për parashikimin e konseguencave të padëshiruara dhe
përfaqësimin e interesave të njerëzve të cilët janë të nënpërfaqësuar në
procesin e vendimarrjes, të tillë si fëmijët, të varfërit, dhe brezat e
ardhshëm.
Në këtë
kuptim, në vitet 1970-të lindi koncepti “anësia në planifikim”, sipas të cilit
planifikimi duhet të mbrojë të drejtat e njeriut dhe duhet të jetë në anën e të
paprivilegjuarve. Sigurisht, planifikuesit nuk janë të pagabueshëm. Ata mund të
bëjmë parashikime të pasakta dhe rekomandime të gabuara. Por dështimet e
planifikimit janë shumë të pazakonshme, së paku në krahasim me dështimet e
shumicës së njerëzve. Prandaj na duhet ti vlerësojmë dhe respektojmë
planifikuesit dhe ti përfshijmë sa më gjerësisht në vendimarrjet tona
individuale, familjare, komunitare dhe qeverisëse. Dhe në këtë rast, më e pakta
e sigurtë është përfitimi nga aftësitë dhe njohuritë e tyre, drejt
vendimarrjeve me përfitime të mëdha.
SEPSE NUK MUND TË KETË QYTETARI PA QYTET. Mapo, 10.12.2012
Nën peshën 45 vjecare të shtypjes politike, shqiptarët u strukturuan në një
shoqëri të frikës ku jo vetëm veprimet ishin totalisht të kontrolluara nga
lart, por edhe mendimet vendoseshin e shtresëzoheshin sikurse ishte përcaktuar
nga rregullat. Në një paralele të qartë me ‘luftën e klasave’, ku të
ashtuquajtur skllevër/të varfërit u ngritën kundër skllavopronarëve/të pasurve
dhe i luftuan këta pa asnjë mëshirë, u synua ndërtimi i ‘njeriut të ri
socialist’. Njeriu i ri kishte të programuar cdo gjë në jetën e tij të modeluar
nga pushteti dhe të shpallur nga propaganda. Devijimi, sa do i vogël, nga
modeli i propoganduar/urdhëruar sillte automatikisht përjashtimin dhe kalimin
nga një grup (skllevër) në grupin tjetër (skllavopronar) dhe rezultati dihet,
ekspozim i të gjithë farefisit ndaj efikasitetit të diktaturës së
ploretariatit/ luftës së klasave.
Civilizimi/qytetaria,
nëse mund ta quajmë kështu, ndërtohej në dy kolona të qarta, marrdhënia midis
ish-skllevërve dhe ish-skllavopronarëve, dhe, marrdhënia mes ish-skllevërish në
vetvete. E para, qartësisht ishte luftë frontale e dhunshme deri në shfarosje.
Marrdhënia e dytë ishte totalisht e kundërta, pra paqe, vllazëri dhe barazi mes
aktorësh të njëjtë. Tetë orë punë, tetë orë pushim, edukim social-kulturor e
ushtarak dhe tetë orë gjumë konstruktonin njeriun e ri. Modeli i individit të
ndërtuar nga propaganda ishte i vetmi, dhe duhet të ndiqej nga të gjithë. Ishte
ky që përcaktonte interesat, nevojat dhe marrdhëniet, në bazën e të cilave
gjithashtu planifikohej, projektohej dhe ndërtohej qyteti. Dhe për sa kohë,
qyteti ndërtohej dhe funksiononte në këtë mënyrë, qytetaria konstruktohej në të
njëjtën formë.
Në vitin 1991
kriza e legjitimitetit të elitës politike, kriza e thellë dhe progresive
ekonomike, ndryshimi i politikave të faktorit të jashtëm dhe efekti domino i
ndryshimeve në vëndet e Europës Lindore shkërmoqën rregjimin komunist, i cili
ndërtonte këtë lloj qytetërimi/kulture. Rënia e shkakut konseguonte
mosegzistencën e pasojës, pra rënien e llojit të qytetërimit, dhe kjo e fundit
fragmentarizimin deri në individualizim të interesave, nevojave dhe
marrdhënieve. Nga ana tjetër, rënia e modelit të vetëm kërkonte modele të rinj,
biles shumë modele sepse të shumtë ishin edhe rolet. Fatkeqësisht, dhe nuk
kishte si të ndodhte ndryshe, modelet u gjetën te e njëjta dije/njohje. Kishim
45 vjet që dëgjonim dhe lexonim për kapitalizmin dhe demokracinë imperialiste,
nuk ishin koncepte të reja për ne, por sigurisht ishin koncepte të përkufizuara
sipas një konteksi të caktuar, sipas një loje gjuhësore të caktuar. Konteks i
cili kërkonte/synonte deformimin e tyre dhe të roleve të individëve në to.
Tregtari
duhet të ishte hajdut, ai i riste cmimet sipas qejfit. Borgjezi, gjithashtu, ai
duhet t’i pushonte njerëzit nga puna dhe t’i ulte pagat e punëtorëve vetëm në
interes të tij. Të mos flasim për drejtësinë, ku gjyqtarë dhe avokatë duhet të
ishin bërë bashkë për të favorizuar më të pasurit që paguanin nën dorë.
Administrata duhet të ishte injorante. Ajo duhet të vihej vetëm në shërbim të
bejlerëv, agallarëve dhe manifakturistëve. Ndërsa punëtorët dhe fshatarët e
varfër punonin nga lindja e diellit deri në muzg, të shoqëruar nga skamja
totale. Këto ishin modelet e përshkruara nga propaganda, dhe ne këto modele
ndoqëm. Dhe, duke ecur drejt këtyre modeleve ndërtuam këto marrdhënie.
Marrdhënie, të cilat na ndërtuan këto qytete.
Sepse,
banesat ku ne jetojmë i ka ndërtuar një ndërtues që për model kishte borgjezin
e librave të diktatorit, në tokën e një pronari që për model kishte feudalin,
me lejen e një administrate që sikurse orientonte modeli i propoganduar i
shërbente vetëm zarfeve nën dorë. E nëse dikush ankohej, drejtësia e dinte
shumë mirë dhe paraprakisht se kush kishte të drejtë. Kështu pra, ndërsa
ndërtuam marrdhënie ndërtuam edhe qytetin. Dhe ndërsa ndërtuam qytetin,
konstituam edhe civilizimin tonë të ri.
Tashmë
marrdhëniet janë të shumta, sepse të shumtë janë edhe aktorët dhe faktorët
ndikues. Rolet komplementare, fragmentarizimi dhe individualizimi që shoqëron
kohën tonë, shërben gjithashtu në diversifikim dhe shumllojshmëri të tyre. Por
kush janë, empirikisht, marrdhëniet tona? Mbi cilin konteks ndërtohen ato?
Jetojmë në apartamente të patermoizoluara, të padiellëzuara dhe të paajrosura,
megjithëse jetojmë në Shqipërinë e treqind ditëve me diell.
Kush mendoni
se do jetë gjendja jonë shëndetsore dhe e humorit? Apartamentet tona vendosen
në pallate me 12 kate dhe 6 apartamente në kat. Cila, mendoni se, do jetë
marrdhënia me fqinjët që përdorin të vetmin ashensor apo të njëjta shkallë të
ngushta? C’marrdhënie do kemi mes vetes, si komunitet, kur nëse dalim nga dera
kryesore e pallatit mund të rezikojmë të shtypemi nga një makinë që ecën me
shpejtësi në rrugicat e ngushta që rrethojnë objektin? C’marrdhënie dhe
komunitet mund të ndërtojmë, kur për gjatëdhjetë automjetet e pallatit ka vetëm
tetë vënde parkimi? Për këto vendparkime na duhet të konkurojmë, apo jo, na
duhet të debatojmë dhe shpesh grindemi. C’trashëgimni komunitare do kemi, kur
cerdhja dhe kopështi më i afërt për fëmijët tanë është dy kilometra larg, apo
në katin e fundit të një pallati? Për ti arrituar ato apo vendet tona të punës
na duhet të përdorim patjetër automjet, sepse transporti publik është ai që
është. Cilat, mendoni se, do jenë marrdhëniet me bashkëqytetarët kur përdorimi
i automjeteve për cdo lëvizje nënkupton një betejë të dhimshme në trafikun e
mbingarkuar dhe domosdoshmëri për gjetje vendparkimi në cdo ndalesë të
detyruar? C’të ardhme komunitare mund të ndërtojmë, kur fëmijët tanë edhe kur
kthehen nga shkolla u duhet të mbyllen brenda apartamentit sepse nuk ka një
shesh ku të luajnë. C’marrdhënie ndërbrezore do ndërtojmë, kur prindërit tanë
bëjnë tre mijë metra me pengesa (në trotuarët e zënë nga makinat e parkuara dhe
tavolinat e kafeneve), për të arritur në lulishtet e pakta të qytetit.
C’kohezion social mund të ndërtojmë, nëse aktivitetet tona të kohës së lirë do
të jenë vetëm kafenetë? Secili nga ne mund ti japi përgjigje këtyre pyetjeve.
Dhe
përgjigjet, në mënyrë të pashmangshme, do jenë shumë të ngjashme në mos të
njëjta. Janë këto përgjigje që përcaktojnë marrdhëniet tona komunitare dhe janë
këto marrdhënie që ndërtojnë qytetarinë tonë. Prandaj, fjetorja jonë e madhe
duhet të kthehet në qytet. Vetëm atëherë mund të fillojmë të komunikojmë dhe
vetëm duke komunikuar mund të ndërtojmë qytetari moderne, mund të ndërtojmë
civilizim.
FRAGMENTARIZIMI I ZHVILLIMIT NË QYTETE KËRCËNON DEMOKRACINË. Mapo, 10.06.2013
Jeta publike dhe demokracia politike janë të lidhura ngusht me hapsirën dhe
qytetin. Qyteti është produkt material i kulturës së njerëzve/qytetarëve. Pra,
mënyrës sesi ata kuptojnë botën, vlerat e tyre, normat morale dhe sjelljen e
përditshme, si dhe produkteve materiale dhe jo-materiale që rezultojnë prej
tyre. Në këtë dimension, qyteti është produkti apo shfaqja më e dukshme dhe
gjithëpërfshirëse e kulturës së qytetarëve të tij.
Sigurisht, jo
vetëm qytetarëve të tij, po të pranojmë faktin se qyteti (sikurse edhe njerëzit
nga të cilët dhe për të cilët ndërtohet) nuk është një njësi e izoluar por nyje
e rrjeteve të komunikimit me entitete të ngjashme. Sidoqoftë, në interes të
këtij shkrimi, do të fokusohemi vetëm te marrdhënia qytet dhe kulturë e
qytetarëve të tij. Sepse ka një lidhje ‘shpirtërore’ midis tyre. E thënë
ndryshe, ndërsa individët dhe grupet veprojnë apo ndërveprojnë mes vetes
krijohet dhe evoluon një ndërhyrje kulturore në natyrë, të cilin ne e quajmë
qytet. Sepse qyteti nuk është thjeshtë dhe vetëm një grumbullim ndërtesash,
rrjetesh infrastrukturore dhe hapsirash lidhëse, por, edhe një mënyrë
karakteristike jetese, set zakonesh dhe mënyrash të shprehuri dhe të komunikuari.
Nga ana
tjetër, qyteti (i ndërtuar nga qasjet kulturore e banorëve të tij) ndikon në
konstruktimin e kulturës së qytetarëve të vet. Sepse, dimensioni i tij planor
dhe volumor kushtëzon mënyrën e tyre të të jetuarit, në të gjithë komponentët e
të jetuarit dhe nëpërmjet të gjithë komponentëve të qytetit. Pra qyteti fizik
dhe kultura qytetare janë në një marrdhënie të thellë, ku “kur ftohet njëri,
teshtin tjetri”. Hapsirat e banimit; hapsirat e punës; hapsirat e mësimit,
studimit, trajinimit; hapsirat e kujdesit dhe shërbimit shëndetsor; hapsirat e
shlodhjes, rekreacionit, aktivitet sportive, aktivitetet artistike dhe
kulturore; hapsirat shoqërore, vendtakimet, sheshet; hapsirat e varrimit (sepse
edhe do vdesim një ditë); rrjetet e informimit dhe komunikimit; rrjetet e
lëvizjes e transportit dhe hapsirat e parkimit; rrjetet e furnizimit; e të
tjera si këto, formojnë atë që ne e quajmë ‘qyteti fizik’.
Cilësia dhe
sasia e këtyre elementëve formues, raporti i secilit element me të tërin
(qytetin), lokalizimi/vendodhja dhe mënyra shpërndarjes së këtyre elementëve,
bëjnë diferencën midis asaj, nëpërmjet të cilës, qytete të ndryshme ndikojnë në
formimin e kulturës qytetare.
Në njëzet vitet e fundit, fryma kolektivizuese dominuese e sistemit komunist, u
zëvendësuar me ekstremin e saj, fragmentarizimin e zhvillimit dhe atomizimin
social. Nuk mendojmë më, “shteti për të gjithë”, por tashmë, mendojmë “secili
për veten”. Të dyja mendime të këqia që kalojnë nga ekstremi në ekstrem.
Dikur kishim
dy ‘klasa’ sot kemi tre million individë. Ndërkohë ‘grupi’, si njësi
strukturuese e shoqërores, u shmang nga shoqëria shqiptare ndërsa tentonte të
ri- organizohej. Individualizmi dhe interesi privat triumfuan mbi shoqëroren
dhe interesin e grupit. Dhe sikurse populli thotë “ky stan atë bulmet ka”, ne u
investuam në “gjëra që na ndajnë” dhe lamë në harresë “gjërat që na grupojnë”.
Ndërtuam banesa për të fjetur, blemë perde me shtresa për t’u mosparë, blemë
televizor për të parë të tjerët pa na parë ata ne, blemë makina me xham të
errët. Biles, bëmë edhe “Big-Brother”, ku të gjithë shohim cfarë bëjnë disa
njerëz të izoluar.
Në vazhdim
për të përshkruar sesi është realiteti ynë urban, nuk ka nevojë për ekspertizë
teknike. Populli thotë “fshati që duket nuk do kallauz”. Cdo qytetar e njeh
këtë realitet sepse e përjeton cdo ditë. Përjeton cdo ditë mungesën e shesheve,
lulishteve, parqeve, këndeve të lojrave, teatrove, operave, kinemave,
bibliotekave, hapsirave për rekreacin, për aktivitete të hapura kulturore,
sociale dhe sportive. Por nuk duhet harruar se përvec funksionit specific të
tyre, të gjithë këta element të qytetit i lidh një karakteristikë e përbashkët,
fryma socializuese, që shoqëron aktivitetet njerëzore që kryhen në to. Në to
komunikohet, paraqiten mendime, shkëmbehen opinione dhe vlera intelektuale. Si
rrjellim, në to dakortësohet apo krijohen perceptime dhe kuptime të ngjashme.
Me një jetë sociale dhe kulturore gjerësisht të munguar, si pasojë e ndërtimit
të qytetit në mungesë të frikshme të hapsirave ‘ku flitet’, ne zvogëluam
mundësinë tonë të komunikimit, duke ndërtuar jetën tonë të strukturuar sipas
modelit arkitekturor të “Panoptikonit”.
Si në kohë mortaje, ne e izoluam veten tone përditë e më shumë, ‘leje pas
leje’, nga të njëjtët si ne për të mos transmentuar virusin (lexo mendimin).
Dhe, në mungesë të thellë të komunikimit dhe ndërvarësisë (dy komponentët
formues të konceptit ‘komunitet’), individualizmi mbizotëroi jetën e qytetarit.
Kështu komunitetet u atomizuan duke u kthyer në individë dhe individët, është e
kuptueshme që, kanë kërkesa individuale.
Si rrjellim
llogjik, jeta e qytetarit u burgos në dy institucione të vetme. Institucionin e
familjes dhe mjedisin e saj (banesën dhe pronësinë) dhe institucionin e punës
dhe mjedisin e saj. Të dyja këto, institucione shumë hirearkike dhe anti
demokratike. Në punë, është e kuptueshme, ndarja e detyrave dhe përgjegjësive
kërkon strukturë organizative. Detyron hirearki. Ndërkohë familja patriarkale
shqiptare, e trashëguar nga kohë të vështira luftrash (apo është thjesht një
justifikim?), qëndron e fortë edhe në kohët “moderne” e bashkohore.
E ndërtuar në
një hirarki të fortë ajo mbyt cdo frymë emancipimi apo clirimi dhe nuk lejon të
“ardhurit më vonë në familje” të kenë interesa të tjera vec atyre të
patriarkut. Qofshin ato stafe apo familje, është njësoj, gjithcka është
hirearkike. Dhe kjo frymë ndërton kërkesat politike. Nuk kërkohet më “një
shkollë”, “një rrugë”, “një ambulancë”, “një spital”, “një terren sportiv”,
“një lulishte” për lagjen apo për qytetin. Nuk kërkohet më një politikë publike
që të mundësojë zgjerimin e aktivitetit ekonomik ekzistues në lagje apo qytet
(cka do të siguronte krijimin e vëndeve të reja të punës për komunitetin). Jo,
nuk ka më kërkesa grupi apo komuniteti.
Por, ka
kërkesa individuale, më e shumta kërkesa familjare. I pari i familjes i
drejtohet politikanit konkurues në preferencë të tij duke i garantuar x votat e
“tij” (që nënkupton votat e familjarëve, dhe jo vetëm të tyre) për y vënde
pune. Sinteza e të gjithës sa u tha është se, ndërsa i largohemi planifikimit
dhe ndërtimit të qyteteve në prezencë të elementëve urban-shoqëror që na
grupojnë në synime dhe veprime të përbashkëta komunitare, i largohemi
gjithashtu konceptit ‘qytetit si njësi’ e ndërvarësisë dhe komunikimit
njerëzor. Dhe ndërsa i largohemi oportunitetit ‘të qënin një shoqëri me
interesa politike të grupuara’ lejojmë politikanët në kërkesë për votë, të
komunikojnë vetëm në dy terma. Në terma populistë nëpër mitingje sheshesh dhe
në terma individualë në tavolina kafenesh. Prandaj ti kthehemi qytetit dhe të
mos harrojmë se jeta demokratike gjithmon, nëpër histori, është mbështetur në
eksperiencën urbane, duke nisur nga Agorat e Polisit Grek.
SEPSE TURIZMI ESHTE I PAMUNDUR JASHTE PLANIFIKIMIT HAPSINOR. Mapo, 19.09.2013
Sikurse shumica e familjeve shqiptare, edhe familja ime tentoi të bënte pushime
në Shqipëri. Një mik shumë i afërt i familjes na ofroi mundësinë të përdornim
apartamentin e tij në Vlorë, dhe ne nxituam të përfitojmë nga bujaria e tij.
Kështu, një të premte në mesditë u nisëm drejt Vlorës. Apartamenti ndodhej në
dalje të qytetit, në zonën që njihet si “Shkolla e Marinës”.
Ishte një
qytet më vete atje. Nuk është se u surprizuam sepse kishim qenë dhe më parë. Në
fakt, edhe po të mos kishim qenë, mund ta kishim imagjinuar. Sepse është i
njohur modeli. Është i shpërndarë kudo nëpër Shqipëri. E gjen në Durrës,
Rrashbull, Golem, Sarandë, Pogradec, Velipojë, Shëngjin. Dhe të më fali ndonjë
qytet ‘de jure’ apo qytet ‘de fakto’ që e harrova ta përmend. Mungon
infrastruktura inxhinierike dhe sociale-shëndetësore-arsimore për t’i quajtur
‘qytet’ sipas fjalorit shqip-shqip, por punë e madhe.
Ne, me
mungesa të tilla kemi qytetet tradicionale qindravjeçare dhe vazhdojmë t’i
quajmë qytete, pse të ndryshojmë përkufizim për këto krijesa të reja
habitato-turistike? Do t’i ikim çështjes sesi i kaloi pushimet familja ime,
duke lënë vend për imagjinatë. E rëndësishme është se ime shoqe nuk ka ankesa
ndaj meje që projektova pushimet dhe se fëmijët e mi mendojnë se ishim me
pushime. Po. Kështu mendojnë fëmijët e mi.
Sepse kur
fëmijët vijnë në jetë nuk dinë asgjë, botën nëpërmjet nesh e njohin. Ata
dinë çarë ne u tregojmë. Nëse ne u themi se ‘mbreti lakuriq është me rroba’, të
mos na duket çudi që kur të dalin lakuriq të na thonë edhe se kjo është moda e
fundit. Nëse ky shkrim do të binte në dorë të ndonjë njeriu që nuk e njeh
rastin e turizmit shqiptar, ai do të çuditej. Ç’thotë ky?! – do të thoshte. –
Në të gjithë botën ka qytete me njësi strukturore urbane të përdorimeve mikse. Në fakt, nuk mund të gjenden në botë
qytete ku vetëm banohet.
Të gjitha
qytetet e botës përfshijnë ndërtesa ku punohet. Janë qytete qindra e
mijëravjeçare që në historinë e tyre të gjatë si qytete kanë evoluar, përveç të
tjerash, edhe në ndikim të raportit më të rëndësishëm për mbijetesën e një
qyteti. Raportit punësim –banim. Sepse një qytet nuk zgjerohet apo krijohet
kot, por sepse tregu i lirë e ka imponuar me mekanizmat e tij. Duhet të
kuptojmë se, në botën perëndimore qytetet konkurrojnë mes tyre. Janë në garë
për biznese të reja, nëpërmjet të cilave krijohen vende pune. Janë këto vende
pune që sjellin qytetarë të rinj në qytet, përtej shtesës natyrore të
popullsisë (diferencës lindje-vdekje). Dhe janë këta qytetarë të rinj, që kanë
kërkesa ndaj tregut të pasurive të patundshme, dhe për konsekuencë zgjerohet
qyteti. Por pikënisja është punësimi.
Ndërkohë, të
shumta janë qytetet që synojnë turizmin për ekonomi të parë të tyre. Shumë
qytete përfshijnë brenda njësive të tyre të banimit struktura hoteliere në
shërbim të turistëve që vizitojnë qytetin për të njohur historinë e tij, për
biznes, për të ndjekur aktivitete të mëdha kulturore apo sportive, për të dhënë
apo shkëmbyer ‘know how’. Edhe qytetet shqiptare integrojnë zhvillime të tilla
brenda vetes. Por ne nuk po flasim për këtë turizëm që kërkon këto lloje
projektimi. Ne po flasim për zona të reja turistike.
Në fakt, ne
po flasim për nukle të reja zhvillimesh turistike. Sikurse
është territori në jug të qytetit të Vlorës, nga ku ne origjinalizuam bisedën.
Apo territore të tjera që kanë pësuar zhvillime të ngjashme dhe lokalizohen
pranë qytetit të Sarandës, Pogradecit (Starova), Durrësit, Rrashbullit (Shkëmbi
i Kavajës), Golemit, Velipojës e Shëngjinit. Na duhet të kujtojmë se, këto
territore, para 1990-ës ishin në përdorime të tjera të tokës apo në konservim
të gjendjes natyrore të tyre. Përfshihen në këta shembuj edhe raste të
pyllëzimeve artificiale, ndër të cilat mund të përmendim Rashbullin e Golemin.
Me ndonjë përjashtim me ndikim të
papërfillshëm, në këto territore nuk kishte ndërtime. Bile edhe vitet e para të
pas 1990-ës, ndërtimet ishin të përdorimit turistik. Hotele modeste, të cilat
nuk e di nëse mund të quheshin të tilla, restorante apo kafene. Me nivel shumë
të ulët të zënies së territoreve dhe dëmtimeve të natyrës, këto zhvillime nuk
ishin një parakusht për të tërhequr turistë të huaj dhe për ta kthyer turizmin
e tre S-ve në një degë të rëndësishme të ekonomisë, por sidoqoftë nuk e futën
në koma të thellë. Sikurse është tani.
Sidoqoftë, kjo situatë ‘purgatoreske’
nuk do të vazhdonte gjatë, sepse pas vitit 2003 këto zona do të tërhiqnin
vëmendjen e biznesit të ndërtimit. Biznes ky që zinte vendin e parë në zhvillimin e vendit. Sillte punësim për
qytetarët, të ardhura për buxhetet lokale apo kombëtare dhe mbi të gjitha zarfe
të fryra për zyrtarët. Ia hoqëm turizmit për t’ia dhënë ndërtimit. Por
ndërtimit të çfarë? Sepse ky biznes, kur arriti këto territore solli me vete
edhe “ekspertizën” e vet planifikuese, projektuese, zhvilluese dhe ndërtuese.
Në përfundim të dekadës së parë të këtij aksioni “zhvillimor”, i cili vazhdon
akoma, kemi prodhuar në këto territore krijesa të panjohura në botën e
zhvillimit të territorit. Kemi krijuar ‘habitate turistike’.
Të cilat nuk
janë qendra të banuara sepse u mungojnë infrastrukturat inxhinierike dhe
social-kulturor-arsimor-shëndetësore për të qenë të tilla. Madje frekuentohen
vetëm tre muaj të vitit dhe ca fundjava të tjera. Por nuk janë as qendra
turistike, sepse iu mungojnë jo vetëm infrastrukturat, por edhe strukturat për
të qenë të tilla. Kjo është situata. As banim dhe as turizëm. Dhe kjo situatë
është e tillë sepse ekspertiza që vinte nga qyteti ishte e zhvillimit urban.
Nuk po vlerësojmë nëse ishte një ekspertizë e mirë apo e keqe, si e tillë. Nuk
është kjo tema. Po themi se, edhe sikur të ishte ekspertiza më e mirë e
mundshme, prapë nuk mund t’i shërbente një zhvillimi turistik. Zhvillimet
turistike kanë kërkesa dhe pyetje të tjera.
Sepse
zhvillimet turistike nuk kanë lidhjen më të vogël me kushtëzimet, normat dhe
treguesit urbanë. Nuk kanë lidhjen më të vogël me konceptin e intensitetit të
ndërtimit, apo të koeficientit të zënies së tokës nga ndërtimi, apo të
densitetit të banimit, apo të sipërfaqes së gjelbër, sportive, shoqërore,
administrative, tregtare për banor. Dhe e dini pse? Sepse atje nuk do të ketë
banorë. Do të ketë pushues e turistë. Në fakt, këta tregues, norma apo
kushtëzime nuk i përdorëm as kur zhvilluam qytetet ne shqiptarët. Por përdorëm
distancën objekt-objekt apo, akoma më keq, distancën nga kufiri i pronës.
Pallat tetëkatësh- largësia nga kufiri i pronës nëntë metra. Të qeshësh dhe të
qash. Dhe këtë ekspertizë praktike ne e eksportuam edhe në zhvillimet turistiko-bregdetare.
Prandaj, ne
mund ta gënjejmë veten sa të duam, por nuk kemi turizëm. Dhe do fillojmë të
kemi ditën kur të investohemi në këtë sektor nëpërmjet planifikimeve turistike,
si pjesë e një planifikimi të integruar të të gjitha fushave ekonomike,
qendrave të banuara dhe territoreve në mbrojtje. Sepse edhe për këto zhvillime
habitato-turistike ka mundësi dalja nga koma e thellë për t’u kthyer në
turistike. Gjithmonë ka një zgjidhje nëse i bën pyetjen e duhur ekspertizës së
duhur. Për më tepër, kemi akoma territore natyrore që paraqesin mundësi për
zhvillime të ekonomisë turistike të niveleve konkurruese me botën.
CFARË I NEVOJITET SHQIPËRISË SË DIMENSIONIT TERRITORIAL? Mapo, 08. 09. 2015
Rreth dy vjet më parë “Kryeministri i votuar” Rama startoi diskursin e tij me
tematikën e zhvillimeve ndërtimore në territor. Një gjë shumë e mirë kjo, në
parim, po të kemi parasysht sa keq janë trajtuar burimet natyrore e
territoriale të vendit. Vecanërisht për një vend si Shqipëria, që akoma pas 25
vjetësh nuk po kupton rëndësinë që ka për një vend në tranzicion zhvillimi i
qëndrueshëm, i zgjuar dhe gjithëpërfshirës i territorit.
Gjë që merr
kuptim jo vetëm në aspektin mjedisor, për një dimension të të cilit flasim
shpesh, por edhe në aspektin ekonomik, social dhe politik, për të cilët flasim
rrallë për të mos thënë asfare. Mirëpo, edhe ligjërimi kryeministror, që më tej
u kthye në aksione, masa dhe veprime qeverisëse, nuk na hapi një derë të re.
Përkundrazi, e dëmtoi rëndë procesin e ndërtimit të një kulture tjetër të
zhvillimit të territorit, duke e kthyer mbrapsht dhe akoma më larg targetit
kombëtar që duhet të kishim. Për qasjen e mbrapshtë të qeverisjes Rama ne kemi
folur dhe do flasim përsëri, porse e rëndësishme është të përcaktojmë disa nga
piketat kryesore që mund të na cojnë në një qasje tjetër ndaj zhvillimeve në
territor.
Shqipërisë
territoriale i nevojitet një qëndrim i ri politik mbi shpërndarjen e banorëve
nëpër territorin kombëtar. Është bazike të kuptohet se, sa më njëtratshmërisht
të jenë vendosur banorët nëpër territor, aq më mirë është. Së pari në
dimensionin patriotik. Ndërsa flasim pafund për kufinjtë, duket se kemi harruar
territoret që kufizon ky kufi. Territore që prej
vitesh po i lëshojmë. Së dyti në aspektin urban. Një qasje e tillë pengon një
nga problematikat më të mëdha të tranzicionit, sikurse është zhvillimi i
qëndrave të banuara në dy tipologji diametrikisht të kundërta: superqytetet e
mbipopulluara dhe qëndrat e nënpopulluara urbane.
Të dyja me kosto shumë të larta,
publike dhe private, për sigurimin e një cilësie të pranueshme jetese. Së treti
në aspektin ekonomik. Ekonomia shqiptare ka nevojë të dëshpëruar të
ridimensionohen nga ekonomitë prodhuese, ndërkohë, burimet natyrore dhe territoriale
po shpopullohen nga banorët që duhet ti bëjnë ekonomikisht eficente. Pa harruar
aspektet mjedisore dhe sociale, Shqipërisë i duhet një set politikash për të
rishpërndarë në mënyrë të balacuar popullsinë në territor.
Shqipërisë territoriale i nevojitet një
sistem i ri rregullator për zhvillimet në territor. Një sistem të mbështetur në
parimet e qeverisë së mirë urbane. Dhe jo për nevojën e “përshtatjes së
legjislacionit” me atë të BE, por, për të siguruar një zhvillim të qëndrueshëm,
të zgjuar dhe gjithëpërfshirës të territorit. Një sistem që detyron cdo
zhvillues të pajiset me leje për cdo punim që do të kryej. Leje shumëllojëshe
të grupuara sipas ndikimit në mjedis, dhe për secilin grup nga një procedurë të
vecantë administrative. Të cilat të konsistojnë në verifikimin nga administrata
të përputhshmërisë së kërkesës së zhvilluesit me planet e miratuara më pare,
dhe të jenë sa më të shkurta në kohë dhe me kosto sa më të ulët për kërkuesin,
në varësi të llojit të punimit. Verifikim që kthehet në përgjigje të nënshkruar
nga titullari i institucionit që ka juridiksion atë cështje apo atë territor.
Një situatë e tillë lehtësuese do e bënte të pamundur nevojën e ndërtimtarisë
paleje dhe do siguronte një zhvillim me dimension të plotë mjedisor, social dhe
ekonomik. Por, do të kthente në domosdoshmëri jetike planet territoriale të
miratuara më parë.
Shqipërisë territoriale i nevojitet një
kaskadë procesesh planifikuese. Procese që sigurojnë hartimin e instrumentave
të planifikimit territorial të të gjitha llojeve, niveleve qeverisëse dhe
klasifikimesh. Sepse, në fund të fundit, planifikimi territorial është procesi
që i jep kuptim gjeografik (territorial) politikave ekonomike, mjedisore dhe
sociale, nëpër procese demokratike e gjithëpërfshirëse të palëve të interesuara
dhe publikut. Ku burokratët dhe ekspertët kanë detyrën e vetme të furnizojnë
takimet me informacione të gjëndjes ekzistuese e praktikave të eksperiencave të
mëparshme dhe të përfaqësojnë në këto procese brezat e ardhshëm dhe palët e
papërfshira. Kjo i duhet Shqipërisë territoriale, zhvillim mbi planifikim dhe
planifikim gjithëpërfshirës! Jo sepse na e thonë të gjithë raportet
ndërkombëtare, por sepse vetëm një planifikim gjithëpërfshirës për palët e
interesuara, orientues për investimet, ciklik e vetpërsëritës për të lejuar
korigjimet nga inovacionet, siguron qëndrueshmërinë e planifikimit. E cila
siguron qëndrueshmëri të zhvillimit në termat social, mjedisor e ekonomik, por
edhe në termat politik
SHTATË PARIME PLANIFIKUESE PËR NJË
ATDHE DREJT PROSPERIMIT TERRITORIAL! Mapo, 30. 11. 2016
Një mënyrë libertariane për të dashur
Atdheun.
Zoti/Krijuesi është arkitekti më i madh
ndonjëherë! Ai është
Arkitekti i natyrores. Vëzhgoni dhe shijoni natyrën; rregullin, harmoninë,
bukurinë, thjeshtësinë dhe elegancën e saj. Bota është kaq e bukur dhe mund të
mos ishte kështu, mund të ishte kaotike, e shëmtuar, e rrëmujshme. Cdo
arkitekt - edhe arkitekti më ë mirë i botës njerëzore në të gjitha kohët -
është arkitekt i kulturores. Dhe sado aftësi të këtë një arkitekt i kulturores
asnjë ndërhyrje e tij nuk mund të krahasohet me atë të Krijuesit. Puna e tij
thjesht dëmton natyroren, prandaj, një arkitekt i mirë i kulturores është ai që
ndërhyn sa më pak në arkitekturën e natyrores dhe përdor sa më pak materiale
jashtë saj.
Atdheu duhet dashur në cdo centimetër
të territorit të tij! Jo vetëm kufiri që na ndan nga fqinjët apo flamuri që na
identifikon. Duhet ti dashurojmë të gjitha burimet natyrore të tij, kudo ku ato
ndodhen, dhe jo vetëm buzë Lanës apo në qytetet e mëdha. Atdhedashuria e re
duhet të jetë zhvillimi i zgjuar, i qëndrueshëm dhe gjithëpërfshirës i burimeve
natyrore dhe territoriale të Atdheut. Nga njëra anë, ti marrim gjithcka dhe të
përfitojmë gjithcka të mirë që Krijuesi krijoi për ne dhe teknologjia na mundëson
ti kthejmë në të mira materiale për të përmirësuar jetesën e sotme, nga ana
tjetër, ti mirëmbajmë këto burime që t’ia trashëgojmë brezave të ardhshëm.
Toka bujqësore duhet trajtuar si ‘zonë
e mbrojtur’! Nuk janë të shumtë që e njohin faktin se, Shqipëria është vendi më
i varfër në Europë më tokë bujqësore. Kemi më pak tokë bujqësore edhe se
Egjipti, i cili rreth 70% të territorit e ka nën shkretëtirë. Në vitin 1994,
sipas statistikave të kohës, ne kishim një fond të tokës bujqësore prej 2300m2/
banor. Ndërsa një
statistikë tjetër e mesviteve 2000, na tregon se ky tregues ka arritur në 1700
m2 / banor. Pa shumë impenjim intelektual, është e kuptueshme pse ky rrënim.
Prandaj, këtë fond të mbetur duhet ta trajtojmë si nikoqir të vërtetë. Cdo
vendim për ndryshim të përdorimit të tij duhet ta peshojmë me mëncuri.
Qeverisja
kombëtare, rajonale dhe vendore nuk kanë marrdhënie hirearkike! Asnjë
qeverisje nuk është pronari i një niveli tjetër qeverisës. Pas 70 vjetësh
shëtitje nëpër populizëm shoqëror e politik, Shqipëria ka domosdoshmëri një
formulim të qartë mbi cfarë i delegojmë si fushëveprimi qeverive të tre
niveleve që ne kemi. Parimi i zvogëlimit të fushës së veprimtarisë së qeverive
duhet ta frymëzojë këtë ushtrim politik. Shqipëria ka domosdoshmëri një ndarje
më decentralizuese të fushëveprimtarisë ndërmjet tre niveleve qeverisëse! Sa më
afër komunitetit vendimarrja aq më të qenësishme janë zgjidhjet e problemeve
dhe balancimi i disbalancave.
Shqipërisë
territoriale i duhet një Utopi e Rajoneve Policentrike Urbane dhe një qëndrim
politik gjithëpërfshirës për një rishpërndarje të balancuar të popullsisë në
territorin kombëtar. Kjo duhet të synoj bërjen bashkë të burimeve natyrore,
njerëzore dhe financiare: jo vetëm si një përfitim e mundësi prosperimi
ekonomik; por edhe si një tezë patriotike për të mos lejuar shpopullimin e
pjesëve kufitare dhe periferike të Atdheut; dhe, për të krijuar kohezion
kombëtar e për të mos lejuar atomizimin e komuniteteve. Cdo politikë kombëtare,
rajonale dhe vendore, dhe cdo projekt i ndërmarr në kuptim të tyre, duhet ta
konsiderojë si prerogativë këtë qëndrim politik.
Shqipëria ka nevojë për një ekuilibrim
të qëndrave të banuara të një njësie rajonale apo vendore qeverisëse. Policentrizmi, me dy karakteristikat e
tij: specifika dhe komplementariteti; duhet ti identifikojnë këto qendra. Sot
Shqipëria Urbane përbëhet nga dy tipologji të kundërta të qëndrave
urbane: të mëdha, të mbipopulluara dhe me densitete të larta; ose,
të braktisura, të nënpopulluara dhe me densitete minimale. Të dyja, shumë të
vështira e me kosto të lartë për tu administruar. Të parat, sot paraqesin
mungesa të mëdha në mundësi punësimi e aktivitete të tjera jetësore; kurse të
dytat, të harruara, vuajnë mungesë financimesh e shërbimesh minimale
publike.
‘Qyteti
ndërtohet për njerëzit dhe nga njerëzit’, nuk është një slogan revistash
për urbanistikën, por parimi më bazik në ndërtimin e qëndrave të zgjuara, të
qëndrueshme dhe gjithëpërfshirëse të jetesës. Territoret e përshtatura për
jetesë humane që nuk zhvillohen në përputhje me planifikime që vijnë si produkt
i proceseve demokratike që përfshijnë të gjitha palët e interesuara dhe të
prekura nga zhvillimet e propozuara, janë të destinuar të dështojnë në cdo
aspekt. Rasti Shqiptar është shembulli më klasik i kësaj mënyre. Prandaj,
Shqipëria e sotme ka domosdoshmëri jetike të ndërmarri procese planifikuese ku
përfshirja e qytetarëve të interesuar të jetë prerogativë.
Comments
Post a Comment