QEVERISJA DHE URBANISTIKA
Ky cikël artikujsh, i publikuar në gazetën Liberale
gjatë vitit 2019, përbën një kritikë të thelluar dhe koherente ndaj rolit të
shtetit shqiptar në degradimin dhe deformimin e qyteteve gjatë periudhës
post-komuniste. Në kundërshtim me diskursin mbizotërues sipas të cilit qytetet
u shkatërruan nga mungesa e shtetit apo nga forcat e tregut, autori argumenton
se ishin pikërisht ndërhyrjet selektive, arbitrare dhe klienteliste të një
“shteti të madh” që e shndërruan territorin urban në një hapësirë të paqeverisshme,
të paorganizuar dhe të padrejtë.
Në artikullin kryesor, “Qytetet shqiptare i shkatërroi
shteti i madh” (Kaprata, 2019a), shteti përkufizohet si aktori që, në vend që
të garantojë të drejtat bazë dhe të rregullojë mekanizmat e tregut, ka uzurpuar
të gjithë procesin e zhvillimit territorial: ka shpërfillur planifikimin, ka
dhënë leje ndërtimi pa kritere, ka legalizuar informalitetin dhe ka shpërndarë
pronësinë mbi baza klienteliste. Ndryshe nga modeli liberal i shtetit ligjor
dhe rregullator, “shteti i madh” shqiptar ka përqafuar një model etatist dhe
paternalist që ka favorizuar zgjerimin e burokracisë dhe kontrollin vertikal në
vend të rregullit nga poshtë-lart.
Në “Shteti i madh nuk na jep por na merr të drejtën e
zhvillimit” (Kaprata, 2019b), theksohet se legalizimet dhe lejet e ndërtimit
nuk janë mekanizma të rendit, por instrumente arbitrare që ndajnë privilegje,
jo të drejta. Një shtet që u mohon pronarëve të ligjshëm të drejtën për të
zhvilluar pronën e tyre në emër të “interesit publik”, por ua jep këtë të
drejtë individëve të lidhur me pushtetin, nuk është shtet zhvillimi, por shtet
klientelizmi. Ky shtet nuk e ndalon informalitetin, por e riciklon atë nën
petkun e ligjshmërisë.
Artikulli “Të djathtët nuk mendojnë se për të bërë rend
duhet më shumë shtet” (Kaprata, 2019c) vendos qartësisht vijën ndarëse mes
qasjes etatiste dhe asaj liberale: të parët mendojnë se rendi imponohet nga
qeveria; të dytët se rendi buron nga institucionet, ligji dhe respektimi i
pronës. Për autorin, zgjidhja e krizës urbane nuk qëndron në rritjen e rolit të
shtetit, por në kufizimin e tij, në rivendosjen e pronësisë reale, në
depolitizimin e lejeve dhe në kthimin e projektit urbanistik në akt teknik dhe
jo në çështje qeveritare.
Në “Shteti i madh është problemi, jo zgjidhja” (Kaprata,
2019d), nënvizohet se ndërhyrja e tepërt shtetërore në ndarjen e territorit, në
planifikim dhe në zhvillim nuk ka sjellë rend apo barazi, por ka prodhuar kaos
dhe padrejtësi: ndërtimet janë lejuar aty ku nuk duhej dhe janë ndaluar aty ku
duhej; qyteti është zhvilluar jo sipas nevojës, por sipas lidhjes me pushtetin;
komunitetet janë ndarë, jo bashkuar. Ky artikull përbën një kritikë të qartë të
pseudo-politikave “të mëdha”, të cilat vetëm sa i kanë përkeqësuar gjendjen
urbane dhe kanë shmangur zgjidhjet e qëndrueshme.
Më tej, në “Shteti i madh e koncepton qytetin si një sërë
lejesh ndërtimi” (Kaprata, 2019e), autori nxjerr në pah rrënjën e krizës:
legalizimi i informalitetit nëpërmjet vendimmarrjes qendrore mbi lejet, pa
asnjë logjikë planifikuese. Ndërhyrjet e shtetit kanë krijuar qytete të
formësuara jo nga projekti, por nga vendimi i një zyrtari. Plani nuk ekziston
më si dokument zhvillimor, por si pengesë që kapërcehet përmes autorizimit
klientelist. Në vend që të hartojë plane dhe t’u kërkojë qytetarëve që të
sillen sipas tyre, shteti i madh ka legalizuar sjelljen e qytetarëve dhe ka
shpërfillur planet.
Përballë kësaj situate, cikli propozon një alternativë të
qartë: kthimin te qeverisja e kufizuar, ndarja e kompetencave teknike nga ato
politike, garantimi i të drejtës së zhvillimit mbi pronën private, dhe një
reformim rrënjësor i sistemit të planifikimit territorial mbi baza liberale.
Shteti duhet të garantojë procesin dhe jo të shpërndajë privilegje. Leja duhet
të jetë automatike nëse plotësohen kriteret teknike, ndërsa plani duhet të jetë
kusht paraprak për çdo zhvillim. Kjo qasje synon të vendosë rregull përmes
ligjit, jo përmes vullnetit qeveritar.
Në përfundim, cikli i artikujve paraqet një kontribut
origjinal në debatin mbi zhvillimin urban dhe qeverisjen e territorit në
Shqipëri, duke hedhur poshtë mitin e “shtetit të domosdoshëm” dhe duke
propozuar një model liberal të planifikimit si rrugë për të dalë nga kriza.
Kaprata, G. (2019a, November 11). Qytetet shqiptare i shkatërroi shteti i
madh. Liberale.
Kaprata, G. (2019b, November 12). Shteti i madh nuk na jep por na merr të
drejtën e zhvillimit. Liberale.
Kaprata, G. (2019c, November 13). Të djathtët nuk mendojnë se për të bërë
rend duhet më shumë shtet. Liberale.
Kaprata, G. (2019d, November 14). Shteti i madh është problemi, jo zgjidhja.
Liberale.
Kaprata, G. (2019e, November 15). Shteti i madh e koncepton qytetin si një
sërë lejesh ndërtimi. Liberale.
(qeveri e
madhe vs. qeveri e limituar)
Qytetet shqiptare i shkatëroi shteti i madh!
Liberale, 22. 04. 2019
Thelbi i ndryshimit midis të majtës dhe të
djathës është vlera që secila prej tyre i jep njeriut! Për të
djathtët njeriu është synimi i gjithckaje, kurse për të majtët thelbi është shoqëria.
Nga këtu nis edhe diferenca midis tyre, e cila derivon te vlerësimi i secilës
për madhësinë dhe rolin e qeverisë.
Të majtët besojnë se shteti duhet të ketë
kontroll të plotë mbi edukimin e cdo fëmije, kujdesin shëndetsor, bile edhe mbi
sesi sipërmarësit duhet të drejtojnë bisneset e tyre. Me pak fjalë, për të
majtët nuk duhet të ketë forcë tjetër që të konkuroj me qeverinë. Kurse të
djathtët besojnë se roli i qeverisë duhet të limitohet në kufinjtë e nevojës së
përbashkët, sic janë; mbrojtja nga armiqtë e jashtëm; mbrojtja nga djemtë e
këqinj të vendit; mbrojtja e zbatimit të kontratave; dhe si kufiri i fundit për
të ndihmuar qytetarët në nevojë të cilët nuk kanë arritur dot të sigurojnë
ndihmë nga: familja e tyre, të afërmit; komuniteti, rrethi shoqëror dhe
institucionet religjoze apo sekulare. Nëse do ta përcaktonim me një fjali të
vetme, të majtët janë për një qeveri të madhe, kurse të djathtët janë për një
qeveri të vogël.
Unë besoj se një qeveri e vogël është një qasje
e mirë, përvec shumëckaje, edhe në fushën e zhvillimit territorial dhe urban.
Për të kuptuar këtë, për së pari duhet të kuptojmë se roli i institucioneve
qeverisëse është i pashmangshëm në cështjet urbane. Urbanistikë do të thotë
kompromis e të gjithë grupeve të interesit të përfshira apo të ndikuara nga
planifikimi apo vendimarrjet për zhvillimin, dhe në këtë kuptim, roli prej
organizuesi dhe moderatori i institucioneve të qeverisë në proceset e
kuvendimit të këtyre grupeve dhe interesave, është i rëndësishëm.
Këtu, midis të majtës dhe të djathtës, nuk ka
diferencë në qëndrim politik. Ndryshimi qëndron te cështja se kush është
ekzaktësisht roli i qeverisjeve (qëndrore e vendore) në procesin e bërjes apo
ribërjes së qëndrave të banuara.
Për të kuptuar këtë, ne do ta hedhim vështrimin te
mënyra sesi janë zhvilluar qytetet shqiptare në 25 vitet e fundit, dhe kush ka
qenë roli i qeverive në këtë produkt. Për së pari, duhet të pranojmë se qytetet
shqiptare, vecanërisht ato më të mëdhatë, gjenden në një kaos të madh urban,
dhe ofrojnë një cilësi shumë të keqe të jetës urbane për qytetarët e tyre. Edhe
për këtë, jam i sigurt që dakortësojmë të gjithë. Ajo që do përpiqem të faktoj
unë, është se ishte qeveria e madhe që e shkaktoi këtë; dhe jo mungesa e
Shtetit, sepse ky i dyti është shpjegimi që po na jepet prej vitesh nga
majtistët.
Thelbi i gjithë shpjegimit të tyre qëndron te
teza se, pas rrënies së socializmit, në mungesë të shtetit që vendos rregulla
dhe shtrëngon zbatimin e tyre; qytetarët u turrën për tu pasuruar duke ndërtuar
pa kriter dhe dëmtuar qytetin. Tezë shumë e dëmshme kjo, sepse po e morëm për
të mirëqënë do na drejtoj në dëme më të mëdha se këto që kemi shkaktuar.
Në fakt kjo ka ndodhur në këto 20 vitet e
fundit, sepse duke besuar këtë hipotezë ne kemi krijuar ligjislacion, i cili ka
fuqizuar rolin e qeverisjes në bërjen e qytetit, por dukshëm nuk ka rregulluar
qytetin. Shqipërinë territoriale dhe urbane nuk e ka shkatërruar mungesa e
shtetit por në të kundërt shteti i madh, shteti i tejshtrirë që ka mbledhur
gjithmon e më shumë kompetenca për veten, që më pas i ka ushtruar në mënyrë
preferenciale në varësi të marrdhënieve që zyrtarët vendimarrës kishin me
interesat që kishte përballë.
Fushëveprimtaria e qeverisë shprehet me
shtrirjen e saj horizontale në aktivitetin ekonomik, social, kulturor të
shoqërisë. Sa më e shtritë të jetë qeverisja në funksionet e saj, aq më e madhe
është ajo, aq më shumë kushton për taksapaguesit, dhe aq më shumë dëme bën. Në
kuptimin praktik, madhësia e një qeverie matet me numrin e institucioneve që ka
në varësi dhe paratë publike që shpenzon në rroga zyrtarësh apo shpenzime të
tjera.
Si pa dashje, socialistët e ngatërojnë
horizontalitetin e shtrirjes së qeverisë (shtrirjen e kontrollit dhe ndërhyrjes
e saj) me dimensionin vertikal të saj (efikasitetin). Dhe arsyetimi i tyre
është, se duke qënë se qyteti është dëmtuar, do të thotë se kemi qeveri të
dobët, kështu që zgjidhja është ta zmadhojmë qeverinë.
Qytetet nuk u dëmtuan nga
pronësia private, por nga qeveria e madhe! Liberale, 29. 04. 2019
Një nga shkaqet, sipas
majtistëve që mbrojnë tezën se ‘qytetet në tranzicion u shkatërruan për
mungesë të shtetit’, ishte pronësia private mbi tokën urbane. Pra,
nëse toka urbane nuk do ishte kthyer pronarit legjitim por do mbetej në pronësi
të shtetit, atherë do ruhej fizionomia e qytetit ashtu sic e kishim trashëguar
nga sistemi socialist.
Në pamje të parë, kjo tezë
bën kuptim. Nëse, njësive të formuara urbane nuk do i shtoheshin godina të
reja, në shumë aspekte urbanistike, si raporti i sipërfaqes së ndërtuar me ato
të hapura e të gjelbëruara, densiteti i banorëve në territor dhe intensiteti i
ndërtimit; por edhe në aspekte mjedisore, estetike, vizuale, të ajrosjes, të
djellëzimit; qyteti do ishte shumë më mirë i jetueshëm sipas këtij skenari.
Mirëpo, a do mund të
konsideroj tranzicion nga një regjim socialist ku pronësia është tërrësisht
shtetërore, në një sistem të ekonomisë së tregut të lire; nëse shteti do të
vijonte të ruante monopolin e pronësisë mbi tokën urbane!? E drejta për të
poseiduar dhe përfituar nga pronësia private është një e drejtë bazike e
individit, dhe përbën thelbin e sistemit të demokracisë liberale dhe ekonomisë
së tregut të lirë.
Sidoqoftë, argumentet e mia
për këtë shkrim të shkurtër opinioni, do fokusohen vetëm në shkencën e
urbanistikës, dhe i pari prej tyre është se toka urbane asnjëherë nuk ju kthye
pronarit. Ajo në masën dërmuese kaloi në pronësi të privatizuesve të banesave të
stokut shtetëror.
Në dhjetor 1992, Kuvendi i
Shqipërisë miratoi ligjin 7652 ‘për privatizimin e banesave shtetërore’,
nëpërmjet të cilit privatizoi rreth 230 mijë apartamente! Një reformë
liberalizuese, kjo, në vrazhdën e tranzicionit nga një ekonomi e planifikimit
të centralizuar shtetëror, ku shteti kishte pronësinë apsolute mbi tokën dhe
dominancën mbi pronësinë e banesës; në një ekonomi të tregut të lirë ku
pronësia private kishte të njëjtën vlerë kushtetuese sikurse pronësia
shtetërore. Së bashku me apartamentin në të cilin jetonin familjet shqiptare
fituan edhe pronësinë, në formën e bashkëpronësisë me komunitetin e familjeve
që banonin në të njëjtin pallat, mbi tokën që kjo ndërtesë ishte zhvilluar.
Ndërkohë që pronarëve të tokës, ju premtua se do kompensoheshin me para’ nga
buxheti i shtetit dhe këtë po bën sikur po bën prej 25 vjetësh.
Pra, ishte shteti i madh
dhe jo pronësia private mbi tokën; që së pari zgjeroi kufinjtë e fushëveprimit
të vet në shpinën e të drejtës bazike të individit, të taksapaguesit të sotëm
dhe të nesërm dhe sikurse do ta shohim në vijim edhe të shkencës së
urbanistikës; dhe së dyti krijoi parakushtin për dëmtimin e qytetit. Sepse toka
urbane, vërtetë nuk ju kthye në tërrësinë e vet, porse një numër minimal i
parcelave në hapsirat e hapura midis pallateve që formojnë njësinë e banimit,
përgjatë viteve të tranzicionit ju kthyen te pronarët legjitim. Dhe një pjesë e
pronarëve, me ndihmën e industrisë së ndërtimit arritën të përfitojnë një leje
ndërtimi, për këto pronësi të kthyera në parcela ndërtimore.
Pa as më të voglin dyshim,
këto ndërtime të reja dëmtuan rëndë njësitë urbane, dhe në këtë kuptim, gjithë
qytetin si një i tërrë. Porse edhe këtë dëm e solli qeveria e madhe që i njohu
vetes të drejtën të japi leje ndërtimi, në kundështim të plotë me shkencën e
urbanistikës, për të cilën këto njësi banimi ishin të mbyllura për zhvillim të
ri ndërtimor.
Deri tani kemi folur
vetëm për shtrirjet e përcaktuara nga vija kufizuese e ndërtimeve të e
para viteve ’90-të, por qytetet shqiptare të sotme nuk janë më të njëjta si
cerek shekulli më parë, dhe shtrirjet e reja shfaqin probleme edhe më të rënda
se njësitë e vjetra (Komuna e Parisit, Qesaraka, Farka, Kamza në Tiranë; të
ashtu quajturat zona turistike në qytetet bregdetare, nga Velipoja në Ksamil,
dhe shumë të tjera nëpër Shqipëri). Këto nuk janë ribërje urbane nëpërmjet
zhvillimit të pronësisë private të tokës urbane brenda njësive ekzistuese të
banimit, por zhvillime tërrësisht të reja dhe autonome!
Pa më të voglin dyshim këto
leje ndërtimi, si ato në qëndrat ekzistuese urbane edhe ato në shtrirje të reja
urbane, u dhanë nga shteti i madh duke preferuar interesat e disa shtetasve mbi
shtetasit e tjerët, për trafik influencash, bile edhe për mitmarrje, sepse
qeveritë e mëdha kanë edhe një karakteristikë tjetër; sa më e madhe të jetë
qeveria, aq më i madh është edhe korrupsioni që e shoqëron atë.
Një qeveri që mbështetet
tregun e lirë, nuk do të vepronte kështu. Ajo do të kryente vetëm dy detyra: do
privantizonte stokun shtetëror të banesës, dhe do kthente titujt e pronësive te
pronari legjitim, ndërsa do lejonte që shkëmbimi vullnetar në tregun e lirë të
rregullonte pjesën tjetër.
Ishte qeveria e madhe që pengoi hartimin e
planeve territoriale dhe urbane! Liberale, 06. 05. 2019
Qytetet e mëdha shqiptare calojnë fort në
elementin fizik të tyre, dhe kjo është lehtësisht e dallueshme për të gjithë.
Përtej bindjeve politike shumica dërmuese e shqiptarëve e pranojnë këtë fakt
lehtësisht të konstatueshëm në përditshmëri. Ata jetojnë gjithmonë e më keq
përshkak të qëndrave të tyre urbane, dhe kjo nuk është një gjë e lokalizuar, e
përkohëshme apo e rastësishme. Për këtë pasojë të papranueshme, ka, jo vetëm
shkaktar politik, por edhe arsye teknike.
Mirëpo, nëse nuk e solli pronësia private mbi
tokën urbane, cfarë e solli këtë shpërfytyrim të qyteteve shqiptare në
tranzicion? Përgjigjet teknike do ishin të shumta, por në këtë shkrim të
shkurtër të opinionit, do të fokusohemi te planifikimi territorial dhe urban.
Ishte zhvillimi i pa-paraprirë nga planifikimi i mëparshëm që prodhoi këtë
dëmtim të dimensionit urban dhe territorial të Shqipërisë në tranzicion.
Qeverisjet (qëndrore dhe vendore) nuk arritën të sigurojnë produkte
planifikimi, sipas nivelit të tyre dhe në përputhje me funksioneve të veta
qeverisëse. E thënë thjeshtë, Shqipërisë së zhvillimit të shpejtë ekonomik,
politik, social, kulturor, demografik, dhe në këtë kuptim edhe ndërtimor, si
pasojë e shkëputjes nga thonjtë e socializmit të planifikimit qëndror; i
munguan për 25 vjet planet territoriale dhe urbane, që do ta orientonin drejt
zhvillimit të zgjuar, gjithëpërfshirës dhe të qëndrueshëm këtë zhvillim të
shpejtë.
Për të testuar vërtetësinë e këtij pohimi
mjafton të dijmë se i fundit Plan i Përgjithshëm Territorial (Plan Rregullues)
i Kryeqytetit është miratuar nga qeveria socialiste e z. Adil Carcani në
1990-të dhe është shfuqizuar 20 vjet më pas, për arsye të vlefshmërisë kohore
të tij! Përtej shfaqjeve propogandistike të partive dhe kryebashkiakëve, as sot
e kësaj dite Tirana nuk ka një Plan Territorial të Përgjithsëm prej vërteti. Që
do të thotë se, nuk ka një Plan që ti paraprijë një zhvillimi gjithëpërfshirës,
të zgjuar dhe qëndrueshëm të saj. Situatë e ngjashme, për planifikimin e
përgjithshëm territorial, është për të gjitha qytetet kryesore shqiptare, për
të mos folur për studimet pjesore; apo planet Kombëtare të qeversisë qëndrore
për infrastrukturat kombëtare!
Mirëpo, ka edhe një të vërtetë tjetër po kaq të
vlefshme sa e para, mungesa e Planeve nuk erdhi si konseguencë e mungesës së
institucioneve qeverisëse apo të parave publike. Dhjetëra miliona euro e
dollarë të taksapaguesve shqiptar, europian apo amerikan janë shpenzuar: në
mbajtje institucionesh e agjensish shtetërore me detyra dhe funksione specifike
për ti bërë këto plane; në tendera e konkurse kombëtare apo ndërkombëtare me
synim hartimin e këtyre planeve! Në 20 vitet e fundit kemi tre plane të
financuara për Tiranën; Plani Rama, Plani Basha dhe së fundi Plani Veliaj. Të
pakta janë qytetet të cilat kanë përfituar financim vetëm për hartimin e një
Plani territorial, më të shumta se këto, janë qytetet që kanë më shumë se dy
herë financime për plane. Për hapsirën Tiranë-Durrës janë bërë dy herë
shpenzime publike me synim hartimin e studimeve territoriale e hapsinore.
Zonave turistike bregdetare, nga Velipoja e Shkodrës te Ksamili i Sarandës ju
është financuar nga një deri në tre herë Masterplani. Zona VIP turstike, nga
gjiri i Vlorës në kepin e Stillos, ka thithur tre herë financime nga
institucionet ndërkombëtare.
Mund të listoja edhe të tjera, por edhe me kaq
është e qartë se institucionet kanë ekzistuar dhe shpenzimet publike nuk kanë
munguar, dhe në këtë kuptim, dështimi në planifikim nuk ka ardhur nga mungesa e
shtetit, por nga qeveria e madhe. E cila i lejon vetes të mbajë institucione
inekzistente dhe të shpërdorojë paratë publike të shqiptarëve dhe bujarinë e
ndërkombëtarëve, pa asnjë produkt të vlefshëm. Në të kundërt, ajo që i lipsej
Shqipërisë, ishte një kulturë shumë e ndryshme. Asaj i duhej një sistem legjislativ
në përputhje me parimet europiane të qeverisë së mirë urbane, dhe një kaskadë
procesesh kuvenduese e demokratike planifikimi. Asaj i nevojitej një ligj që
ndan në mënyrë të qartë funksionet e planifikimit dhe kontrollit të zhvillimit
territorial, midis niveleve të qeverisjes; një ligj që detyron hartimin e
hirerkisë së planeve përpara se të lejohet zhvillimi; një ligj që mundëson
koordinimin dhe bashkërendimin e instrumentave të planifikimit vendor, rajonal
dhe kombëtar; një ligj që detyron procese kuvenduese e gjithëpërfshirëse të
grupeve të interesit përgjatë hartimit dhe miratimit të këtyre instrumentave.
Këto mund ti bëj vetëm një qeverisje e djathtë,
e cila pozicionohet diametrikisht në të kundërt me një qeverisje të madhe,
sepse vetëm ajo respekton të drejtat themelore të individit, nuk shpërdoron
taksat e qytetarëve dhe nuk i lejon vetes të shtrij ndërhyrjen e kontrollin e
saj përtej nevojës së përbashkët të individëve në shoqëri. Kurse një qeverisje
e madhe, një qeverisje socialiste, nuk ka kohë as për këto ‘brockullat
individualiste të fokusuara te të drejtat e individit’ dhe as të presi
shkencën e teknikën të bëj punën e saj, sepse nxiton të ndërtojë ‘parajsën
socialiste’ nëpërmjet ‘edukimit të shoqërisë dhe transformimit
fondamental dhe vendit’!
Dëmi i qeverisë së madhe nëpërmjet lejedhënies
ndërtimore! Liberale, 14. 05. 2019
Debati më bazik midis të majtës dhe të djathtës,
nga ku origjinalizon gjithcka politike, është debati mbi madhësinë dhe rolin e
qeverisë. Të majtët i frigohen sipërmarrjes private dhe duan ta fusin atë në
kontrollin e qeverisë, kurse të djathtët i frigohen qeverisë së madhe dhe
synojnë minimizimin e fushëveprimtarisë së saj. Nuk do thosha ndonjë gjë të re,
nëse do pranoja që unë i frigohem qeverisë së madhe. Sepse, unë mendoj se sa më
e madhe të jetë qeveria, aq më pak bëjnë njerëzit për të afërmit dhe
bashkëqytetarët e tyre. Pse të ndihmosh dikë në nevojë, kur qeveria paguhet për
ta bërë në vendin tënd! Dhe kjo shkatërron karakterin moral të shoqërisë, sepse
kujdesi për të tjerët është një nga vlerat më bazike të moralit individual në
shoqëri. Një gjë tjetër që zvanitet nën një qeveri të madhe, akoma më e
rëndësishme për mua, është liria. Është e kuptueshme: sa më e madhe qeveria aq
më shumë legjislacion, dhe sa më shumë legjislacion aq më pak liri individuale.
Për të mos u zgjatur, nën një qeveri të madhe cdo gjë e mirë zvogëlohet.
Në fakt, ka dicka që rritjet me zmadhimin e
qeverisë, dhe ai është korrupsioni! Sa më e madhe të jetë qeveria, aq më shumë
pushtet dhe para’ publike kanë qeveritarët. Dhe sa më shumë pushtet për
vendimarrje e para’ publike kanë në duar qeveritarët, aq më e madhe është
mundësia ta shpërdorojnë atë pushtet dhe ato para’, edhe nëse ata do ishin
ëngjëj të zbritur nga qielli! Në mbrojtje të tezës se ‘ishte shteti i madh,
burokracia shtrënguse dhe e korruptuar, që sollën këtë realitet të papranueshëm
në qytetet tona’, në këtë shkrim të shkurtër të opinionit do sjell një argument
të ri, që ka lidhje me procesin e marrjes së një leje ndërtimi në bashkitë e
vendit.
Të gjithë kemi dëgjuar për Raportin e përvitshëm
‘Doing Bisness’ të Bankës Botërore, i cili vlerëson 10 aspekte të të bërit
bisnes (një nga të cilat janë lejet e ndërtimit) në 189 vende të botës. Për ata
pak që nuk kanë dëgjuar për të, ky është një dokument shumë i rëndësishëm për
ekonomitë e vendeve në zhvillim, që kanë domosdoshmëri investimet e huaja,
sikurse është Shqipëria. Sipërmarësit serioz nuk krijojnë interes për të
investuar paratë dhe njohuritë e tyre në një vend të caktuar pa e studiuar këtë
Raport. Nëse konsultohemi me të, Shqipëria gjëndet përherë në vendet e fundit,
dhe përgjithësisht për shkak të vështirësive dhe kostove të larta që i duhet të
përballojë një individ apo një sipërmarrës për tu pajisur nga autoritet që
ngarkon ligji me një leje ndërtimi. Diku kam lexuar se në fillim të viteve
2000-ë duheshin 380 ditë për tu pajisur me një leje të tillë në Bashkinë
Tiranë, ndërsa sot lejet e ndërtimit i jep Kryeministri i vendit!
Përvec dëmeve ekonomike që do ishte më mirë ti
dëshmonte një ekonomist, ky standart tregon edhe se nuk ishte mungesa e
rregullave apo lehtësia e pajisjes me një leje ndërtimi që solli bumin
shkatërimtar të ndërtimit që dëmtoi qytetet tona. Është shumë e qartë për këdo
që i beson shifrave dhe pranon arsyetimin mbi logjikën e thjeshtë, se nuk ka
qënë mungesa e qeverisë. Plotësisht në të kundërt, ishte dhe mbetet burokracia
sfilitëse dhe kostot e mëdha financiare në procesin e pajisjes me
një leje ndërtimi, që prodhuan vendimarrje korruptive. Dhe ishte vendimarrja
korruptive - si karakteristikë e qeverisë së madhe e të centyralizuar
socialiste - që e prodhuan këtë realitet të papranueshëm dhe plotësisht të
pajetueshëm në qytetet tona.
Një qeveri e limituar libertariane nuk do ti
kishte njohur vetes kaq shumë shpërdorime të parave publike në rroga e
shpenzime të tjera burokratësh, me këtë kosto të madhe në dimensionin
territorial dhe urban të vendit. Ajo do e kthente lejen e ndërtimit në një
procedurë të thjeshtë administrative, ku autoriteti i ngarkuar nga ligji me
këtë detyrë, brenda një kohe minimale, tju kthente përgjigje kërkuesve nëse
kërkesa e tyre për zhvillimin e pronësisë miratohej, miratohej me kushte apo
nuk miratohej fare. Një veprim shumë i thjeshtë, ky, nëse kërkesa qytetare
vlerësohej vetëm në raport me projektet urbane dhe planifikimet territoriale të
miratuara më parë.
Mirëpo që kjo të funksiononte, për së pari do na
duheshin Planet, për të cilat kemi folur herë të tjera, dhe nuk i kemi
megjithëse i kemi paguar nga dy a tre herë. Dhe për të ardhur në thelb, qeveria
e madhe nuk ka interes ti bëj këto plane, sepse atherë do ishte shumë e qartë
për cdo qytetar, pronar, apo sipërmarrës se cfarë ndërtohet në pronën e tyre.
Nëse kjo do ishte e qartë për këdo, atherë ku do qëndronte forca e zyrtarit të
qeverisë? Cfarë ndihme, në shkëmbim të zarfit me para’, do ofronin zyrtarët e
qeverisë? E njëjta situatë edhe me lejet e ndërtimit, nëse atyre ju bie vlera
sa një procedurë e thjeshtë administrative, në të njëjtën kohë dhe në të
njëjtën masë bie edhe fuqia e zyrtarit apo politikanit i cili ka pushtetin e
mbinatyrshëm të të japi një leje ndërtimi.
Pozicionimi i keq i qeverisë së madhe ndaj
procesit të legalizimeve! Liberale, 24. 05. 2019
Procesi i legalizimeve të ndërtesave informale
është një nga proceset më të rëndësishme urbane me të cilat përballen qytetet
shqiptare në 20 vitet e fundit. Për këtë reformë qeveritë Shqiptare kanë
importuar modelin ‘De Soto’, të cilin e quajmë kështu në respekt të autorit të
saj. De Soto është një ekonomist Peruan, autori i ‘Misteri i kapitalit’ dhe
‘Rruga tjetër”, që trajtoi cështjen e vendbanimeve informale në Peru dhe
prodhoi një set idesh për këtë cështje. Institucionet ndërkombëtare të
Konsesusit të Ëashingtonit, si Banka Botërore dhe FMN, i shpërndanë këto ide në
shumë vënde të botës, nga Amerika Latine deri në Europën Lindore, përfshirë
Shqipërinë.
De Soto argumentonte se në botë gjenden 9.3
trilion $ në kapitale të vdekura, sepse ato nuk janë të formalizuara. Sipas tij
nëse këto kapitale legalizoheshin atherë ato mund të njihen nga tregu dhe
poseiduesit e tyre mund të kreditoheshin për bisnes duke i përdorur këto si
kolateral. Mirëpo, ajo cfarë prodhoi kjo filozofi në realitetin shqiptar është
krejtësisht e kundërta. Jo vetëm që poseiduesit e ndërtesave nuk po përfitojnë
nga investimet e tyre të paligjshme, por akoma edhe sot pas 12 vjetësh nuk po i
formalizojnë dot ato. Sot ndërtimet informale janë 1.7 herë fishuar, nga 230
mijë që e nisën këtë process në 2006 kur ligji i legalizimeve u miratua, në
rreth 400 mijë sot që po flasim. Për rreth 12 vjet kemi legalizuar vetëm 100
mijë nga këto 400 mijë ndërtesa, ndërkohë që shteti ka shpenzuar dhjetëra
miliona euro nga paratë publike për këtë proces.
Dy janë arsyet e këtij dështimi spektakolar, dhe
të dyja janë të lidhura mes tyre e të drejtojnë te etatizmi. Së pari është se
qeveritë e mëdha në këto vite i kanë njohur vetes të drejtën të shtrihen atje
ku nuk ka qenë detyrë e tyre dhe me lehtësi mund të veprojë tregu i lirë.
Procesit të legalizimit të ndërtesës (të formalizimit: cka duhet të ishte
detyra e vetme e saj) qeveria i ka bashkëngjitu një proces shpronësimi të
pronarëve legjitim të tokës mbi të cilat janë zhvilluar ndërtesat informale (me
cmim tregu) dhe privatizimin e saj në favor të pronarëve të ndërtesave
informale (me cmim të preferuar)! Pra, qeveritë e këtyre 25 viteve kanë kryer
dy veprime që janë jashtë nevojës së përbashkët të individëve në shoqëri: së
pari, kanë cënuar të drejtën e pronarit legjitim të tokës së zënë nga ndërtimet
informale të gëzojnë titullin e pronësisë dhe përfitime nga prona e tyre
legjitime; dhe së dyti kanë shpenzuar paratë e taksapaguesit shqiptar, për të
mbuluar diferencën midis kostos reale të shpronësimit me koston që përballon
familja privatizuese.
Arsyeja e dytë, po kaq etatiste sa e para, është
se procesi i legalizimeve të ndërtimeve paleje është tejzgjatur përtej cdo
limiti logjik. Që nga viti 2004 (kur u hartua ligji i parë) askush nga kahet
politike nuk e ka trajtuar formalizimin e ndërtesave informale, si problem për
tu zgjidhur në mënyrë të shpejtë dhe përfundimtare. Të dyja palët e përdorën
për të përfituar elektoralisht, duke e zvarritur në kohë dhe hapsitë. Ndërsa
vitet kalonin, ata thjesht zgjeronin fushën e veprimit të ligjit të kësaj
reforme: duke e shtyrë afatin kohor të veprimit të tij (përfshirë edhe ndërtesa
të ndërtuara pas afatit të përcaktuar nga ligji bazë); duke ulur kostot e
procesit legalizues për familjet përfituese (deri në falas, sikurse premtimi
rilindas); dhe duke shfuqizuar kushtëzimet përjashtuese ligjore nga procesi i
legalizimit, për ndërtesat informale. Po si mund të zgjidhet cështja e
formalizimit, në mënyrë që qëndrat urbane të vjetra dhe të reja ti kthehen
përfundimisht zhvillimit të planifikuar, dhe zgjidhja të jetë e moralshme, e
drejtë dhe me kosto minimale?
Zgjidhja e drejtë dhe e moralshme vjen vetëm nga
qasja libertariane, e një qeverie të limituar që i njeh dhe i respekton
kufizimet e veta përballë të drejtave dhe lirive të individit; dhe ajo
mbështetet në dy shtylla. Legalizim i ndërtesës; njohja formale që ky
volum ndërtimor ekziston dhe i njihet si pronë ndërtuesit apo ndërtuesve të
paligjshëm. Kthimi i truallit ndërtimor te pronari legjitim; duke e lejuar
atë të përfitoj nga shitblerja e saj apo nga rizhvillimi i saj në një moment të
dytë. Kjo zgjidhje e moralshme dhe e drejtë, është gjithashtu me kosto minimale
publike, sepse paratë e taksave të shoqërisë shqiptare nuk do shkojnë për
mbajtje institucionesh burokratike shtetërore apo për të shpronësuar disa
pronarë dhe për të pronësuar disa të tjerë.
Comments
Post a Comment